LINGUO-CULTURAL IMAGE OF A WOMAN-POLITICIAN IN PRE-ELECTION PICTURE OF FRANCE
Abstract
The article is devoted to the study of stereotypical gender perception and the formation of a female image created in the French media. The paper presents an analysis of the linguistic means representing the notion of a linguo-cultural image of a woman-politician in the French press (by the example of the candidate for the presidency of France Marine Le Pen). As a result of the analysis of a significant number of publications, the main characteristics prevailing in the media image of the woman-politician Marine Le Pen are established.
References
- Вагенляйтнер Н. В. Языковой образ женщины-политика в аспекте характеризации внешности (на материале печатных СМИ) // Политическая лингвистика. 2011. Вып. 3 (37). С. 180-183.
- Винникова Т. А., Фёдорова М. А. Теория языка СМИ: создание образа человека и его восприятие. Омск: Изд-во ОМГТУ, 2015. 172 с.
- Ивашова Е. С. Образ женщины-политика в англоязычной прессе: языковая репрезентация гендерных стереотипов // Вестник МГИМО-Университета. Серия «Филология». 2011. № 5. С. 214-218.
- Никитина С. В., Болдырева И. И. Конструирование гендера в современных англоязычных СМИ на примере языковой репрезентации женщины-политика // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2013. № 1. С. 39-43.
- Одинцова М. П. Вместо введения: к теории образа человека в языковой картине мира // Язык. Человек. Картина мира: лингвоантропологические и философские очерки / под ред. М. П. Одинцовой. Омск, 2000. Ч. 1. С. 8-11.
- Пронина Е. С. Языковые средства формирования образа женщины-политика в англоязычной прессе: дисс. … д. филол. н. М., 2015. 203 с.
- Шустова И. Н. Роль аксиологической лексики в формировании имиджа англоязычных политических деятелей: автореф. дисс. … д. филол. н. Воронеж, 2012. 21 с.
- Achin C., Lévêque S. Femmes en politique. P.: Éditions La Découverte, 2006. 122 p.
- Challenge. 2017. 15 mars.
- Courrier international. 2016. 17-23 novembre.
- L’Obs. 2017. 16-22 mars.
- Marianne. 2016. 25 novembre - 1 décembre.
- Marianne. 2017. 3-9 février.
- Marianne. 2017. 10-16 février.
- Marianne. 2017. 17-23 février.
Author information
About this article
Publication history
- Published: March 1, 2018.
Keywords
- репрезентация
- характеристика женщины-политика
- французская пресса
- маскулинный образ
- фемининный образ
- гендер
- representation
- characteristics of woman-politician
- French press
- masculine image
- feminine image
- gender
Copyright
© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC