• Original research article
  • March 1, 2018
  • Open access

LINGUISTIC THEORY AND ISSUES OF PRACTICAL TEACHING OF THE CHINESE LANGUAGE IN LEXICO-SEMANTIC ASPECT

Abstract

The article examines the possibilities to acquire lexico-semantic skills of Chinese considering psychological, formal and meaningful aspects. The focus is made on the necessity to realize the asymmetry in the nominative aspect between the Russian and Chinese lexical signs, since it’s the main source of difficulties for the Chinese learners. The possibilities for practical realization of the assigned purposes are illustrated by the example of a certain Chinese concept.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Икар, 2009. 448 с.
  2. Демидова Т. В., Соловьева Т. М. О месте языковой интуиции в процессе формирования лексических навыков при изучении китайского языка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 12 (78): в 4-х ч. Ч. 2. С. 199-203.
  3. Кубрякова Е. С. Язык и знание: на пути получения знаний о языке: части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М.: Языки славянской культуры, 2004. 560 c.
  4. Семенас А. Л. Лексикология современного китайского языка. М.: Наука, 1992. 280 с.
  5. 现代汉语词典. 北京: 商务印书馆,2016. 599 页 (Словарь современного китайского языка. Изд-е 7-е. Пекин: Коммерческая пресса, 2016. 599 с.).

Author information

Tat'yana Vasil'evna Demidova

Peoples’ Friendship University of Russia

Tat'yana Mikhailovna Solov'eva

Peoples’ Friendship University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2018.

Keywords

  • специфические черты китайского языка
  • особенности речевых и языковых единиц
  • номинативные и коммуникативные функции
  • лингводидактика
  • семантико-когнитивный подход
  • формирование лексических навыков
  • опора на цзы-концепты
  • specific features of the Chinese language
  • peculiarities of speech units and linguistic units
  • nominative and communicative functions
  • linguo-didactics
  • cognitive-semantic approach
  • formation of lexical skills
  • taking zi-concepts as basis

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)