• Original research article
  • March 1, 2018
  • Open access

PECULIARITIES OF FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE IN THE POLYLINGUAL ENVIRONMENT

Abstract

The article is devoted to the problem of forming a foreign language communicative competence in the polylingual environment, its relevance is conditioned by the worldwide trend towards the integration in economic, cultural and political spheres and the need for the formation of a polylingual personality. The characteristic of polylingualism, which has developed in the Russian Federation as a multinational state, is given. Particular attention is paid to reliance on the experience of studying already learned languages, positive transfer and overcoming interference in the study of new languages.

References

  1. Валеева А. Ф. Язык и межкультурная коммуникация в условиях глобализации // Современный французский язык и инновационные технологии его преподавания: мат-лы международного научного семинара (Казань, 23-24 марта 2017 г.). Казань: Хэтер, 2017. С. 19-22.
  2. Васильева В. Н. L’enseignement du français dans les conditions du bilinguisme à l’école secondaire // Актуальные проблемы романских языков и современные методики их преподавания: мат-лы междунар. науч.-практ. конф. (Казань, 26-27 октября 2017 г.). Казань: Вестфалика, 2017. С. 74-79.
  3. Замалетдинов Р. Р., Замалетдинова Г. Ф. О поликультурном образовании в сфере высшего профессионального образования Республики Татарстан: состояние и перспективы // Филология и культура. 2012. № 1. С. 27-29.
  4. Махмудова А. Ж. Интерференция и перенос в обучении иностранным языкам в условиях субординативной триглоссии учащихся средних школ Республики Дагестан // Университетские чтения - 2011: мат-лы научно-методических чтений Пятигорского государственного лингвистического университета: в 14-ти ч. Пятигорск: Изд-во ПГЛУ, 2011. Ч. IX. С. 74-79.
  5. Назарова Г. И., Низамиева Л. Р. Формирование коммуникативной компетенции обучаемых при создании учебников и учебных пособий по иностранным языкам в условиях полилингвизма [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6. URL: http://www.science-education.ru/120-15383 (дата обращения: 10.12.2017).
  6. Остроумова О. Ф. Креативное обучение как средство формирования коммуникативной компетенции в процессе преподавания иностранных языков // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 10 (40): в 3-х ч. Ч. 2. С. 134-136.
  7. Сабирова Д. Р. Модернизация содержания и технологий обучения иностранному языку средствами этнорегионального компонента // Вестник Татарского гуманитарно-педагогического университета. 2010. № 22. С. 314-318.
  8. Филин Ф. П. Очерки по теории языкознания. Избранные труды: к 100-летию со дня рождения. Изд-е 2-е, дораб. и доп. М.: Бослен, 2008. 416 с.

Author information

Liliya Rafkhatovna Nizamieva

Kazan (Volga Region) Federal University

Gul'nara Il'surovna Nazarova

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2018.

Keywords

  • полилингвизм
  • билингвизм
  • коммуникативная компетенция
  • положительный перенос
  • интерференция
  • преподавание иностранного языка
  • polylingualism
  • bilingualism
  • communicative competence
  • positive transfer
  • interference
  • teaching foreign language

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)