• Original research article
  • April 1, 2018
  • Open access

RHETORICAL QUESTION AS A MEANS OF COGNITIVE-PRAGMATIC IMPACT IN MEDIA DISCOURSE (BY THE EXAMPLE OF COSMOPOLITAN AND GLAMOR MAGAZINES)

Abstract

This article examines the features of the rhetorical question functioning by the material of the English glossy magazines for women. The source for the analysis is the texts of “features” group and advertisements. The author studies the notion and structure of the given language means, noting significant differences in its form and content that reveal the purposes of its application in the media discourse. The typical functional features of the rhetorical question are singled out, as well as the means and degree of their influence on the reader in the light of the cognitive-pragmatic approach.

References

  1. Арнольд И. В. Стилистика. Современный английский язык: учебник для вузов. М.: Флинта; Наука, 2002. 384 с.
  2. Гальперин И. Р. Очерки по стилистике английского языка. М.: Издательство литературы на иностранных языках, 1958. 462 с.
  3. Клюев Е. В. Риторика (Инвенция. Диспозиция. Элокуция). М.: ПРИОР, 2001. 272 с.
  4. Кубрякова Е. С. Части речи с когнитивной точки зрения. М., 1997. 331 с.
  5. Кузнец М. Д., Скребнев Ю. М. Стилистика английского языка: пособие для студентов педагогических институтов. Л.: Учпедгиз, 1960. 174 c.
  6. Культура русской речи: энциклопедический словарь-справочник / под ред. Е. Н. Ширяева, Л. Ю. Иванова, А. П. Сковородникова. Изд-е 3-е. М.: Флинта; Наука, 2011. 840 с.
  7. Нелюбин Л. Л. Лингвостилистика современного английского языка: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2007. 128 с.
  8. Рогозина И. В., Пицун М. А. Роль СМИ в формировании гендерных когнитивных эталонов // Филология и человек. 2008. № 2. С. 124-131.
  9. Cosmopolitan (India). 2016. January.
  10. Cosmopolitan (ME). 2016. February.
  11. Cosmopolitan (UK). 2016. August.
  12. Cosmopolitan (UK). 2016. February.
  13. Cosmopolitan (UK). 2016. July.
  14. Cosmopolitan (USA). 2015. April.
  15. Cosmopolitan (USA). 2017. February.
  16. Cosmopolitan (USA). 2017. March.
  17. Glamour (USA). 2016. February.

Author information

Dar'ya Sergeevna Drobot

Belgorod State National Research University

About this article

Publication history

  • Received: January 24, 2018.
  • Published: April 1, 2018.

Keywords

  • риторический вопрос
  • когнитивно-прагматическое воздействие
  • медиадискурс
  • тексты группы “features”
  • рекламный текст
  • языковые средства
  • rhetorical question
  • cognitive-pragmatic impact
  • media discourse
  • texts of “features” group
  • advertising text
  • language means

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)