• Original research article
  • April 1, 2018
  • Open access

ORIENTATIONAL FUNCTION OF THE ENGLISH ARTICLE

Abstract

The article discusses the semantics of the English articles from the perspective of the orientating function of language, i.e. the postulate of bio-cognitive theory about languaging as a human’s orientating activity in his/her bio-socio-cultural domain. With that in mind, such an activity includes the manifestation of a human’s “all-rounded” embodied experience rather than separate intellectual or cognitive operations. Thus, the meaning of linguistic forms is formulated based on the cognitive and social nature of a languaging person, the direction of his/her attention, immediate or mediated observation of a world of objects and things. The findings can be applied in the theory of language and methodology of English grammar instruction at all levels.

References

  1. Архипов И. К. Грамматика английского языка. Артикли: учебное пособие. СПб.: Инъязиздат, 2006. 176 с.
  2. Бармина Л. А., Верховская И. П. Учимся употреблять артикли. М.: Высшая школа, 1989. 191 с.
  3. Выготский Л. С. Мышление и речь. М.: Государственное социально-экономическое издательство, 1934. 324 с.
  4. Дружинин А. С. К био-когнитивному осмыслению грамматики // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 8 (62): в 2-х ч. Ч. 1. С. 110-112.
  5. Дружинин А. С. Когнитивно-прагматические особенности контрафактивных грамматических конструкций в американском предвыборном дискурсе 2000-2012 гг.: автореф. дисс. … к. филол. н. М.: МГИМО, 2014. 18 с.
  6. Дружинин А. С., Карамалак О. А. Язык в био-социо-культурной концепции: лексический и грамматический «уровни» // Филологические науки в МГИМО. 2017. № 4 (12). С. 5-15.
  7. Кобрина Н. А., Болдырев Н. Н., Худяков А. А. Теоретическая грамматика современного английского языка. М.: Высшая школа, 2009. 368 с.
  8. Коули С. Дж. Понятие распределенного языка и его значение для волеизъявления / пер с англ. А. В. Кравченко // Studia linguistica cognitiva. Иркутск: БГУЭП, 2009. Вып. 2. Наука о языке в изменяющейся парадигме знания. С. 192-227.
  9. Кравченко А. В. Языкознание и знание языка: об одном образовательном парадоксе // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. Владикавказ: СОГУ им. К. Л. Хетагурова, 2006. Вып. 8. С. 402-407.
  10. Матурана У., Варела Ф. Древо познания / пер. с англ. Ю. А. Данилова. М.: Прогресс-Традиция, 2001. 224 с.
  11. Песина С. А. Философия языка: учебное пособие. М.: ФЛИНТА; Наука, 2014. 376 с.
  12. Radden G., Dirven R. Cognitive English Grammar (Cognitive Linguistics in Practice 2). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2007. 388 p.

Author information

Andrei Sergeevich Druzhinin

MGIMO University

Svetlana Andreevna Pesina

Saint Petersburg University; Saint Petersburg University of the Humanities and Social Sciences

About this article

Publication history

  • Received: January 26, 2018.
  • Published: April 1, 2018.

Keywords

  • биокогнитивный подход
  • определенный артикль
  • неопределенный артикль
  • отсутствие артикля
  • биология познания
  • bio-cognitive approach
  • definite article
  • indefinite article
  • zero article
  • biology of cognition

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)