• Original research article
  • April 1, 2018
  • Open access

LINGUISTIC-PRAGMATIC FUNCTION OF TERMINOLOGICAL VOCABULARY (BY THE EXAMPLE OF ADVERTISING SLOGANS)

Abstract

The article deals with the functioning of terms in advertising slogans, reveals and analyzes their compressive function. The authors focus on the study of pragmatic potential within the framework of the strategic approach, which implies the identification of a communicative strategy and the tactics of scientific terminology use in advertising. Terminological vocabulary is a laconic linguistic means of information transmission and a method of the realization of the verbal impact on the addressee of the advertising text. For the first time an attempt is made to describe the strategy of persuasion and the tactics of “giving the scientific content” in the compression of information realized through terminological vocabulary.

References

  1. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. М.: Советская энциклопедия, 1966. 608 с.
  2. Валгина Н. С. Активные процессы в современном русском языке. М.: Логос, 2001. 304 с.
  3. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. Изд-е 5-е, стер. М.: ЛКИ, 2008. 288 с.
  4. Кобков В. П. Замещение, опущение и совмещение как способы сжатия текста без утери информации // В помощь преподавателям иностранных языков. Новосибирск, 1974. Вып. 5. С. 49-73.
  5. Костюшкина Г. М., Горбунова И. В. Стратегический аспект англицизмов в интернет-дискурсе // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 33. С. 75-77.
  6. Крысин Л. П. О русском языке наших дней [Электронный ресурс] // Изменяющийся языковой мир. Пермь, 2002. URL: http://www.philology.ru/linguistics2/krysin-02.htm (дата обращения: 29.02.2016).
  7. Мурзин Л. Н. Компрессия и семантика языка // Семантика и производство лексических единиц (проблема деривации): межвуз. сб. науч. трудов. Пермь, 1979. С. 36-46.
  8. Панченко Е. И. Сжатый текст: новейшие лингвистические и экстралингвистические изменения // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Лінгвістика». Херсон: ДУ, 2009. Вип. 10. С. 266-269.
  9. Реформатский А. А. Введение в языковедение / под ред. В. А. Виноградова. М.: Аспект Пресс, 1996. 536 с.
  10. Солганик Г. Я. Практическая стилистика русского языка: учеб. пособ. для студ. филол. и жур. фак. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2010. 304 с.
  11. Шагланова Е. А. Стратегии и тактики компрессии текста в телерекламе [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 4. URL: http://www.science-education.ru/110-9931 (дата обращения: 22.08.2017).
  12. Bakaradze E. Principle of the least effort: Telescopic wordformation // International Journal of Arts and Sciences. 2010. № 3 (16). Р. 86-105.
  13. http://www.danone.ru/produkty/actimel.html (дата обращения: 08.02.2018).
  14. http://www.lg.com/ru/oled-televisions (дата обращения: 08.02.2018).
  15. https://dic.academic.ru/dic.nsf/econ_dict/18274 (дата обращения: 08.02.2018).
  16. https://dic.academic.ru/dic.nsf/enc3p/334382 (дата обращения: 08.02.2018).
  17. https://dic.academic.ru/dic.nsf/medic/2531 (дата обращения: 08.02.2018).
  18. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english-russian/expert_1 (дата обращения: 08.02.2018).

Author information

Elena Andreevna Shaglanova

Buryat State University

Elena Sodnomovna Badmaeva

Buryat State University

About this article

Publication history

  • Received: January 10, 2018.
  • Published: April 1, 2018.

Keywords

  • речевое воздействие
  • рекламный слоган
  • сжатие текста
  • терминология
  • техницизмы
  • речевая/коммуникативная стратегия
  • речевая/коммуникативная тактика
  • verbal influence
  • advertising slogan
  • text compression
  • terminology
  • technicisms
  • verbal/communicative strategy
  • verbal/communicative tactics

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)