• Original research article
  • July 1, 2018
  • Open access

LINGUISTIC PERSONALITY OF PERM NEWSPAPER ADVERTISING CREATORS: PHONETIC AND PHONOSEMANTIC ASPECTS

Abstract

The idea-content focus of the article is addressed to a new object of linguo-personological research - the linguistic personality of an advertiser. The topicality of its study is caused by the quantitative growth of advertising works in modern socio-cultural and linguistic space. In the structural and compositional aspect the main part of the article includes two sections. The first section presents the results of the stylistic analysis of the phonetic organization of advertising slogans in the newspapers of Perm region - “Bereznikovskaya Nedelya” / “Berezniki Week” (Berezniki) and “V kurse Perm'” / “Perm Is Aware” (Perm). In the second part of the paper, the results of the psycholinguistic analysis of the phonosemantic organization of slogans are described with the help of the demonstration version of the expert program “VAAL”. The results of the research will be in demand among those, who are interested in the style-forming features of modern advertising, phonetic and phonosemantic strategies of text generation, the Russian-language linguistic personality of the creators of effective PR-texts.

References

  1. Баталов А. А., Янковская Е. А. Фонетические особенности слоганов в рекламе с элементами юмора // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Теория языка. Семиотика. Семантика». 2015. № 1. С. 161-167.
  2. Березниковская неделя: информационно-рекламная газета / учредитель ООО «Рекламное Агентство “АПРИОРИ”». 2016. Февраль-октябрь.
  3. Бернадская Ю. С. Текст в рекламе: учебное пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности 032401 (350700) «Реклама». М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2008. 288 с.
  4. В курсе Пермь: рекламно-информационная газета / учредитель ООО «АктивМедиа». 2016. Февраль-октябрь.
  5. Иванцова Е. В. Типология языковых личностей // Иванцова Е. В. Лингвоперсонология: основы теории языковой личности: учебное пособие. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2010. С. 72-95.
  6. Караулов Ю. Н., Черкасова Г. А., Уфимцева Н. В., Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Русский ассоциативный словарь: в 2-х т. М.: Астрель; АСТ, 2002. Т. 1. От стимула к реакции: ок. 7000 стимулов. 784 с.
  7. Комарова З. И., Плотникова Г. Н. Профессиональная личность в лингвистическом пространстве и времени: Н. С. Трубецкой - Э. В. Кузнецова // Образ человека и человеческий фактор в языке: словарь, грамматика, текст: материалы расширенного заседания теоретического семинара «Русский глагол» (г. Екатеринбург, 29 сентября - 1 октября 2004 г.). Екатеринбург, 2004. С. 49-50.
  8. Мощева С. В. Введение диссертации [Электронный ресурс] // Мощева С. В. Фонетико-орфографические особенности оформления рекламного дискурса (сравнительно-сопоставительное исследование на материале английского и русского языков в свете теории речевых актов): дисс.. к. филол. н. СПб., 2007. URL: http://www.dissercat.com/content/fonetiko-orfograficheskie-osobennosti-oformleniya-reklamnogo-diskursa-sravnitelno-sopostavit (дата обращения: 30.10.2017).
  9. Назайкин А. Н. Рекламный текст в современных СМИ [Электронный ресурс]: практическое пособие. URL: http://docplayer.ru/36083229-Aleksandr-nazaykin-reklamnyy-tekst-v-sovremennyh-smi.html (дата обращения: 28.11.2017).
  10. Песоцкий Е. А. Реклама: учебно-практическое пособие. Ростов н/Д: Феникс, 2014. 379 с.
  11. Проект ВААЛ (психолингвистическая экспертная система) [Электронный ресурс]. URL: http://www.vaal.ru (дата обращения: 13.08.2017).
  12. Сердобинцева Е. Н. Структура и язык рекламных текстов: учебное пособие. М.: Флинта; Наука, 2010. 160 с.
  13. Уэллс У., Бернет Дж., Мориарти С. Реклама: принципы и практика / пер. с англ. СПб.: Питер, 1999. 736 с.
  14. Шевченко Д. А. Оценка эффективности коммуникационного процесса [Электронный ресурс] // Современные технологии управления. 2013. № 2 (26). URL: http://sovman.ru/article/2606/ (дата обращения: 28.11.2017).
  15. Шляхова С. С. Эффективный PR-текст: форма и содержание: учебное пособие. Пермь: Издательство ПГТУ, 2009. 387 с.
  16. Шмыкова Е. И. Фоносемантические аспекты рекламного текста // Филология в зоне актуальности: вызовы времени: сборник статей по материалам всероссийской научной конференции молодых ученых (г. Пермь, 1-2 апреля 2014 г.) / ред. М. П. Абашева, Е. Е. Бразговская, Ю. Ю. Даниленко, Ф. А. Катаев. Пермь: Изд-во ПГГПУ, 2014. С. 174-178.
  17. Ягодкина М. В., Иванова А. П., Сластушинская М. М. Реклама в коммуникационном процессе: учебное пособие. Стандарт третьего поколения. СПб.: Питер, 2014. 304 с.

Author information

Liliya Mikhailovna Panteleeva

Solikamsk State Pedagogical Institute (Branch) of Perm State National Research University

About this article

Publication history

  • Received: April 12, 2018.
  • Published: July 1, 2018.

Keywords

  • языковая личность рекламиста
  • слоган
  • печатная реклама
  • фонетическая организация рекламного текста
  • фоносемантическая организация рекламного текста
  • linguistic personality of advertiser
  • slogan
  • print advertising
  • phonetic organization of advertising text
  • phonosemantic organization of advertising text

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)