• Original research article
  • July 1, 2018
  • Open access

LINGUISTIC FEATURES OF FILM ADVERTISING AT THE BEGINNING OF THE XX CENTURY IN THE CONTEXT OF ADVERTISING DEVELOPMENT IN RUSSIA

Abstract

The article studies the features of Russian advertisements in film industry on the basis of newspapers and magazines of the beginning of the XX century. The author describes the language characteristics of this group of texts and the linguistic and psychological methods of persuasion and manipulation used in them. The features of cinematography advertising as a fundamentally new phenomenon in the society are analyzed. Also, the connection of this group of texts with the already established traditions of advertising in Russian newspapers is traced. Special attention is paid to the advertising techniques conditioned by the specificity of cinematography work in Russia in the period under review.

References

  1. Алексеева Е. П. Разумный кинематограф в дооктябрьской Казани // Ученые записки Казанского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2016. № 4. С. 995-1001.
  2. Бойтлер М. С. Реклама и кинореклама. М.: Красный пролетарий, 1926. 112 с.
  3. Игнатенко А. А. Очерки истории российской рекламы. СПб.: Алетейя, 2015. 164 с.
  4. Кокорев А. О. Повседневная жизнь Москвы. Очерки городского быта в период Первой мировой войны. М.: Просвещение, 2011. 495 с.
  5. Кравченко О. Н. Рекламная концепция и рекламный образ. Разработка эффективной рекламы. М.: Издательские решения, 2017. 126 с.
  6. Лебедев Н. А. Очерки истории кино СССР. М.: Госкиноиздат, 1965. 373 с.
  7. Михайлов В. П. Рассказы о кинематографе старой Москвы. М.: Материк, 2003. 279 с.
  8. Московские ведомости. 1875. № 68; 1887. № 92; 1915. № 70; 1916. № 50.
  9. Новое время. 1903. № 7656, 7685; 1909. № 10869, 11788, 11796; 1915. № 14902; 1916. № 15657, 15659, 15670.
  10. Ривз Р. Реальность в рекламе. М.: Библос, 2017. 128 с.
  11. Сине-фоно: журнал синематографии, говорящих машин и фотографии. М., 1906. № 1-4; 1907. № 2, 4; 1908. № 2-4; 1909. № 4; 1911. № 9; 1912. № 18, 21, 23.
  12. Ханжонков А. А. Первые годы русской кинематографии. Воспоминания. М.: Карамзин, 2017. 254 с.

Author information

Kseniya Pavlovna Tarasova

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: February 25, 2018.
  • Published: July 1, 2018.

Keywords

  • кинореклама
  • реклама в газетах
  • история рекламы в России
  • история российского кино
  • развитие рекламных приемов
  • развитие рекламы как жанра
  • film advertising
  • advertising in newspapers
  • history of advertising in Russia
  • history of Russian cinema
  • development of advertising techniques
  • development of advertising as a genre

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)