• Original research article
  • July 1, 2018
  • Open access

GENRE VARIETY AND PECULIARITIES OF ADVERTISING IN THE TATAR LANGUAGE

Abstract

The article analyzes the genre variety of advertising in the Tatar language, which is conditioned by the growing competition in the market of goods and services and the need for the creation and development of advertising material in the Tatar language for the Tatar-speaking population. The author gives the classification of Tatar advertising, taking into account linguistic features in it. The analysis of the genres characteristic for advertising in the Tatar language is conducted. The paper considers the peculiarities and regularities of the linguistic organization of the texts of Tatar newspaper and radio advertisements. The research is based on Tatar printed advertising texts from the local and regional press and radio advertising from three Tatar-speaking radio stations.

References

  1. Безнең Чирмешән: газетасы. 2015. № 37.
  2. Беклешов Д. В., Воронов К. Г. Реклама в торговле. М.: Международные отношения, 1968. 164 c.
  3. Газизова Л. Г. Языковая реализация психологических приемов воздействия телевизионной рекламы (на материале испанского и русского языков): автореф. дисс. … к. филол. н. Казань, 2015. 24 с.
  4. Дуслык: газетасы. 2012. № 6.
  5. Костина А. В., Макаревич Э. Ф., Карпухин О. И. Основы рекламы: учебное пособие. Изд-е 3-е. М.: КноРус, 2010. 400 с.
  6. Кохтев Н. Н. Реклама: искусство слова: рекомендации для составителей рекламных текстов. М.: Изд-во МГУ, 1997. 96 с.
  7. Нерознак В. П. Язык рекламы // Эффективная коммуникация: история, теория, практика: словарь-справочник / отв. ред. М. И. Панов. М.: Олимп, 2005.
  8. Низамов И. М. Татар рекламы һәм матбугат. Казан: Казан ун-ты нәшр., 1997. 110 б.
  9. Полукарев В. Л., Грановский Л. Г., Козин В. П., Лозовская В. Ю. Телевизионная и радиовещательная реклама: учебное пособие. М.: Дашков и Кº, 2004. 388 с.
  10. Сердобинцева Е. Н. Структура и язык рекламных текстов. М.: Флинта, 2016. 160 с.
  11. Сэндидж Ч., Фрайбургер В., Ротцолл К. Реклама: теория и практика. М.: Изд-во МГУ, 1989. 584 c.
  12. Ученова В. В. Философия рекламы. М.: Гелла-Принт, 2003. 195 с.
  13. Шәһри Казан: газетасы. 2012. № 16.
  14. Шәһри Казан: газетасы. 2013. № 12.
  15. Шәһри Казан: газетасы. 2015. № 8.

Author information

Gul'naz Nurkhametovna Fakhretdinova

Kazan National Research Technological University

About this article

Publication history

  • Received: April 15, 2018.
  • Published: July 1, 2018.

Keywords

  • татарская реклама
  • печатная реклама
  • радиореклама
  • жанровая разновидность
  • классификация
  • Tatar advertising
  • print advertising
  • radio advertising
  • genre variety
  • classification

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)