• Original research article
  • July 1, 2018
  • Open access

VERBAL MANIPULATION IN THE CONTEXT OF INTERCULTURAL FOREIGN-LANGUAGE EDUCATION: THE NOTION INTERPRETATION

Abstract

The article reveals the meaning of the notion “verbal manipulation” in the context of intercultural foreign-language education. The author analyzes the existing interpretations of “verbal manipulation” in the context of philosophical, psychological, politological, linguistic knowledge and introduces her own definition of the analyzed term from the viewpoint of linguo-didactics. Special attention is paid to the fact that intercultural foreign-language education requires the development of practical solutions to overcome manipulative influence of the media communicative space.

References

  1. Аввакумова И. В., Агибалова Е. Л. Актуальные проблемы лингвистики и лингводидактики: монография. Саранск, 2017. 128 с.
  2. Беляева И. В. Феномен речевой манипуляции: лингвоюридические аспекты [Электронный ресурс]: автореф. дисс. … д. филол. н. Ростов н/Д, 2009. URL: https://new-disser.ru/_avtoreferats/01004308969.pdf (дата обращения: 05.03.2018).
  3. Бехтерев В. М. Внушение и его роль в общественной жизни. СПб.: Питер, 2001. 256 с.
  4. Быкова О. Н. Языковое манипулирование // Теоретические и прикладные аспекты речевого общения: вестник Российской риторической ассоциации / Красноярский гос. ун-т. Красноярск, 1999. Вып. 1 (8). С. 99-103.
  5. Ворошилова А. А. Манипуляция сознанием как объект социально-политического исследования [Электронный ресурс] // Вестник Сибирского государственного аэрокосмического университета имени академика М. Ф. Решетнева. 2006. № 6 (13). С. 296-300. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/manipulyatsiya-soznaniem-kak-obekt-sotsialno-politicheskogo-issledovaniya (дата обращения: 05.03.2018).
  6. Гончарова В. А. Национальные социокультурные стереотипы в обучении иностранным языкам (языковой вуз, английский язык): опыт преодоления. Улан-Удэ: Издательство Бурятского госуниверситета, 2010. 164 с.
  7. Гончарова В. А., Алпатов В. В. Межкультурное зазеркалье: опыт интеграции родной культуры в российское иноязычное образование в высшей школе // Вестник высшей школы. Alma mater. 2017. № 9. С. 110-115.
  8. Гурочкина А. Г. Манипулирование в лингвистике // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. 2003. Т. 3. Вып. 5. С. 136-141.
  9. Политология: энциклопедический словарь. М.: Изд-во Моск. коммерч. ун-та, 1993. 431 с.
  10. Поршнев Б. Ф. О начале человеческой истории (проблемы палеопсихологии) [Электронный ресурс]. URL: http://lib.ru/ HISTORY/PORSHNEW/paleopsy.txt (дата обращения: 05.03.2018).
  11. Пую Ю. В. Социально-философские основания антропологии манипулирования [Электронный ресурс]: автореф. дисс. … д. филос. н. СПб., 2010. URL: http://avtoreferat.seluk.ru/at-filosofiya/54360-1-socialno-filosofskie-osnovaniya-antropologii-manipulirovaniya.php (дата обращения: 05.03.2018).
  12. Тарева Е. Г. Обучение межкультурному диалогу как инструмент «мягкой силы» // Вопросы методики преподавания в вузе. СПб.: Изд-во Политехнического университета, 2016. № 5 (19-2). С. 13-19.
  13. Van Dijk T. A. Discourse and manipulation // Discourse & Society. 2016. Vol. 17 (2). P. 359-383.

Author information

Olesya Mikhailovna Levina

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: April 17, 2018.
  • Published: July 1, 2018.

Keywords

  • адресант
  • адресат
  • культура
  • межкультурный подход
  • межкультурное иноязычное образование
  • межкультурная коммуникативная компетенция
  • речевая манипуляция
  • addresser
  • addressee
  • culture
  • intercultural approach
  • intercultural foreign-language education
  • intercultural communicative competence
  • verbal manipulation

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)