• Original research article
  • September 1, 2018
  • Open access

THE NATURE AND THE MAN IN THE NOVEL “ABODE” BY ZAKHAR PRILEPIN

Abstract

The article analyzes the problem of the relationship between the nature and the man in the novel “Abode” by Zakhar Prilepin. There are some parallels with the Russian classics; the originality of the writer’s position is indicated: the absence of detailed descriptive pictures, the person is shown in involuntary unity and opposition to the nature. The paper studies the features of the world perception and the reaction of the heroes to it, for whom the nature is not a subject of attention, but the conditions of life. Separate images are considered: the sky, the sun, the sea, and the gulls. The meaning of these images grows from everyday to symbolic. In the literary world of the novel the relationship between the man and the nature is not only a way of characterrization, but also the ability to comprehend the complexity of the human nature, society and existence as a whole.

References

  1. Бондаренко В. Г. Власть Соловецкая: о романе З. Прилепина «Обитель» [Электронный ресурс]. URL: http://zavtra.ru/ content/view/vlast-solovetskaya (дата обращения: 13.06.2018).
  2. Гринфельд-Зингурс Т. Я. М. Пришвин и Природа. К развитию пейзажа в русской литературе XX века. СПб.: ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2017. 332 с.
  3. Данилкин Л. А. «Обитель» Захара Прилепина: лагерный ад как модель страны [Электронный ресурс]. URL: http://vozduh.afisha.ru/books/obitel-zahara-prilepina-lagernyy-ad-kak-model-strany/ (дата обращения: 13.06.2018).
  4. Зотов И. А. «Обитель» Захара Прилепина [Электронный ресурс]. URL: http://www.kultpro.ru/item_233/ (дата обращения: 10.07.2018).
  5. Ильина С. А. Символика художественного пространства романа Захара Прилепина «Обитель» [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/simvolika-hudozhestvennogo-prostranstva-romana-zahara-prilepina-obitel (дата обращения: 05.07.2018).
  6. Калиниченко Л. А. Проблема противопоставления ценностных систем автора и героя в контексте трансформации ценностей современного российского общества (на примере романов Захара Прилепина «Санькя», «Черная обезьяна») // Альманах современной науки и образования. 2013. № 12 (79). С. 79-84.
  7. Кучина Т. Г. Поэтика русской прозы конца XX - начала XXI в.: перволичные повествовательные формы: автореф. дисс. … д. филол. н. Ярославль, 2008. 42 с.
  8. Малышева А. И. «Клинический реализм» Захара Прилепина: дисс. … к. филол. н. Воронеж, 2016. 185 с.
  9. Никольский В. А. Природа и человек в русской литературе XIX века (50-60-е годы). Калинин: Калининский гос. ун-т, 1973. 226 c.
  10. Прилепин З. Обитель. М.: АСТ, 2014. 746 с.
  11. Саводник В. Ф. Чувство природы в поэзии Пушкина, Лермонтова и Тютчева // Литература в школе. 2001. № 1. С. 2-14.
  12. Славина А. Б. Роман З. Прилепина «Обитель»: метафизическое пространство Соловков // Вестник Череповецкого государственного университета. 2016. № 2. С. 92-95.
  13. Смирнова А. И. Актуальные проблемы изучения современной натурфилософской прозы // Природа и человек в художественной литературе: мат-лы всероссийской научной конференции. Волгоград: ВолГУ, 2001. С. 5-13.
  14. Степанов А. Н. Прилепин Захар. Обитель [Электронный ресурс]. URL: http://samlib.ru/s/stepanow_a_n/prilepinobitel.shtml (дата обращения: 10.06.2018).
  15. Сухих О. С. Роман З. Прилепина «Обитель»: поэтика художественного эксперимента // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2015. № 1. С. 297-304.

Author information

Ol'ga Mikhailovna Volkova

Pushkin Leningrad State University

Natal'ya Kuz'minichna Danilova

Pushkin Leningrad State University

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2018.
  • Published: September 1, 2018.

Keywords

  • современная литература
  • Захар Прилепин
  • роман «Обитель»
  • природа и человек
  • образ героя
  • modern literature
  • Zakhar Prilepin
  • novel “Abode”
  • nature and man
  • hero’s image

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)