• Original research article
  • September 1, 2018
  • Open access

IMAGE OF GOTHIC VILLAIN IN THE CONTEXT OF POSTMODERNIST CULTURE: THE NOVEL BY STEPHEN KING “MISERY”

Abstract

The article studies the problem of postmodernist philosophy penetration into the aesthetics of mass literature. Basing on the material of the novel “Misery” by the American writer Stephen King the authors analyze the problem of forming a new type of relationship between the reader and the author, the conception of building “intellectual feminism” as a new type of literary thinking. The characteristic features of this work in the writer’s creativity, its polyphonic sounding, and special “postmodernist sensitivity” are singled out and described. The study reveals the processes of “intertext” formation within the framework of the novel relating to the product of mass culture.

References

  1. Бараш Л. А. Постмодернистский субъект коммуникации // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 12 (86). Ч. 4. С. 29-31.
  2. Бараш Л. А. Художник и зритель: в поисках утраченной реальности // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2014. № 8 (46). Ч. 2. С. 19-22.
  3. Керимов Т. X. Постмодернизм // Современный философский словарь. М. - Бишкек - Екатеринбург: Одиссей, 1996. 607 с.
  4. Кинг С. Как писать книги / пер. с англ. М.: АСТ; Астрель; Полиграфиздат, 2001. 319 с.
  5. Кинг С. Мизери / пер. с англ. М.: АСТ; Астрель; Полиграфиздат, 2012. 381 с.
  6. Киреева Н. В. Постмодернистская литература США: особенности жанровой поэтики. Благовещенск: Изд-во БГПУ, 2013. 383 с.
  7. Пальцев Н. Страшные сказки Стивена Кинга. Фантазии и реальность [Электронный ресурс]. URL: http://king.themes.ru/ WIN1251/terror.htm (дата обращения: 04.03.2018).
  8. Сахарова Н. Г., Дмитриева О. П. Концепты «ужас» и «страх» как отражение индивидуально-универсальных особенностей языковой личности в интерпретации языковой картины мира (на материале рассказов Стивена Кинга) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 3 (81). Ч. 2. С. 371-374.
  9. Сметанина Т. А. Религия и наука в контексте ремифологизации современного массового сознания // Вестник Мининского университета. 2016. № 3 (16). C. 26-32.
  10. Тлеупова А. М. Роль творчества С. Кинга в мировой литературе // Филологические науки в России и за рубежом: материалы междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, февраль 2012 г.). СПб.: Реноме, 2012. С. 75-78.
  11. Katzenbach J. Summer Reading: Sheldon Gets the Ax [Электронный ресурс]. URL: https://www.nytimes.com/1987/05/31/ books/summer-reading-sheldon-gets-the-ax.html (дата обращения: 15.01.2018).

Author information

Tat'yana Aleksandrovna Smetanina

Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University

Anna Olegovna Klimovich

Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: June 8, 2018.
  • Published: September 1, 2018.

Keywords

  • С. Кинг
  • постмодернизм
  • интеллектуальный феминизм
  • массовая литература
  • готический роман
  • полифоничность
  • постмодернистская чувствительность
  • интертекст
  • S. King
  • postmodernism
  • intellectual feminism
  • mass literature
  • Gothic novel
  • polyphonic character
  • postmodernist sensitivity
  • intertext

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)