• Original research article
  • September 1, 2018
  • Open access

CONCEPT “WEAPON”: RECONSTRUCTION ON THE BASIS OF MEDIA DISCOURSE, LINGUISTIC CORPUS, ASSOCIATIVE EXPERIMENT

Abstract

The purpose of this work is to reconstruct the concepts “оружие” and “weapon” on the basis of several sources (dictionaries, linguistic corpus, associative experiments, media discourse), as well as to reveal the signs of the concepts studied, typical of the police officer’s linguistic consciousness. The study of linguistic consciousness in general and the linguistic consciousness of specialists within one professional sphere in particular allows us to establish the specific features of linguistic consciousness structures. This research can be claimed while studying the formation of concepts in the linguistic consciousness of the emergent bilingual, the concepts related to the professional activity of the native speakers of Russian and English.

References

  1. Балакин С. В. Принцип формирования концептов на субординативном уровне (на примере концепта оружие) // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Лингвистика». 2014. Т. 11. № 1. С. 79-80.
  2. Горелов И. Н. Избранные труды по психолингвистике. М.: Лабиринт, 2003. 320 c.
  3. Дукальская И. В. Концепт «оружие» в английской лингвокультуре [Электронный ресурс] // Альманах современной науки и образования. 2012. № 4 (59). URL: www.gramota.net/materials/1/2012/4/19.html (дата обращения: 28.05.2018).
  4. Залевская А. А. Психолингвистические исследования. Слово. Текст. Избранные труды. М.: Гнозис, 2005. 543 с.
  5. Залевская А. А., Медведева И. Л. Психолингвистические проблемы учебного двуязычия. Тверь, 2002. 194 с.
  6. Кубрякова Е. С. О формировании значения в рамках семиозиса // Когнитивные аспекты языковой интеграции. Рязань, 2000. C. 26-29.
  7. Кубрякова Е. С., Демьянков В. З. К проблеме ментальных репрезентаций // Вопросы когнитивной лингвистики. 2007. № 4. С. 8-16.
  8. Национальный корпус русского языка [Электронный ресурс]. URL: http://ruscorpora.ru/search-main.html (дата обращения: 02.05.2018).
  9. Ожегов С. И. Толковый словарь русского языка. М.: АСТ, 2018. 736 с.
  10. Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ; Восток-Запад, 2007. 314 c.
  11. Слышкин Г. Г. Лингвокультурный концепт как системное образование // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2004. № 1. С. 29-34.
  12. British National Corpus [Электронный ресурс]. URL: https://corpus.byu.edu/bnc/ (дата обращения: 26.04.2018).
  13. Bush V. As We May Think (1945) [Электронный ресурс]. URL: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1945/07/ as-we-may-think/303881/ (дата обращения: 02.05.2018).
  14. Corpus of Contemporary American [Электронный ресурс]. URL: https://corpus.byu.edu/coca (дата обращения: 10.05.2018).
  15. Jackendoff R. Language, Consciousness, Culture. Cambridge, 2007. 403 р.
  16. Mitchel A. Do Bilinguals Access a Shared or Separate Conceptual Store? Creating False Memories in a Mixed-Language Paradigm (2005) [Электронный ресурс]. URL: http://digitalcommons.macalester.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1000&context= psychology_honors (дата обращения: 19.04.2018).
  17. Weapon [Электронный ресурс] // Collins Cobuild Dictionary. URL: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/weapon (дата обращения: 18.04.2018).
  18. Weapon [Электронный ресурс] // Merriam-Webster Dictionary. URL: https://www.merriam-webster.com/dictionary/weapon (дата обращения: 23.04.2018).

Author information

Yuliya Ivanovna Alferova

Omsk Academy of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: June 1, 2018.
  • Published: September 1, 2018.

Keywords

  • концепт
  • языковое сознание
  • лингвистический корпус
  • медиадискурс
  • ассоциации
  • ассоциативный эксперимент
  • concept
  • linguistic consciousness
  • linguistic corpus
  • media discourse
  • associations
  • associative experiment

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)