• Original research article
  • September 1, 2018
  • Open access

COMPLEX OF QUESTIONNAIRES FOR NATURAL BILINGUALS’ COMMUNICATION BEHAVIOR RESEARCH

Abstract

In the article, a complex of linguistic questionnaires worked out to collect the factual material designed to illustrate the communication behavior of natural bilinguals is presented. The results of the questionnaire survey show the high information content of the received data and allow modelling the communication behavior of bilinguals by such parameters as the status of idioms in the linguistic consciousness of a bilingual, the communication passport of a bilingual, the axiological support of bilingualism by a native speaker, and the self-esteem of speech skills. The degree of the validity of the proposed toolkit correlates with the range of the tested groups (gender, age, place of residence, status).

References

  1. Бгажноков Б. Х. Адыгский этикет. Нальчик: Эльбрус, 1978. 160 с.
  2. Муманжинова Н. С. Лексико-семантическое разнообразие калмыцких и русских слов в речи дошкольников Республики Калмыкия // Русский язык в иноязычном окружении: современное состояние, перспективы развития, культурно-речевые проблемы: материалы российской научной конференции с международным участием. Элиста: Джангар, 2016. С. 500-508.
  3. План деятельности Федерального агентства по делам национальностей России на 2016-2021 гг. [Электронный ресурс] // Официальный сайт ФАДН России. URL: http://fadn.gov.ru/otkritoe-agenstvo/plan-deyatelnosti (дата обращения: 05.07.2018).
  4. Тарбастаева И. С. Русский язык и этнонациональная политика в республике Тыва // Русский язык в иноязычном окружении: современное состояние, перспективы развития, культурно-речевые проблемы: материалы российской научной конференции с международным участием. Элиста: Джангар, 2016. С. 172-179.
  5. Чалаева П. Ш. К вопросу о периодизации истории лакско-русских языковых контактов // Заметки ученого. 2016. № 10 (16). С. 74-76.
  6. Чипчикова З. А. Проблемы обучения русскому языку учащихся балкарцев в условиях двуязычия // Успехи современной науки и образования. 2017. Т. 2. № 6. С. 130-132.
  7. Шумилова О. Н. Состояние национально-русского двуязычия в регионах проживания коренных малочисленных народов Севера // Цивилизация знаний: российские реалии: труды XVII международной научной конференции (г. Москва, 22-23 апреля 2016 г.). М.: Российский новый университет, 2016. С. 149-152.
  8. Щеглова И. В. Жанр «поздравление» как элемент реализации национальной политики в полиэтническом регионе // Филологическое образование в современных исследованиях: лингвистические и методические аспекты: материалы международной научно-практической конференции (г. Москва, 23-24 мая 2017 г.). Ярославль: Ремдер, 2017. С. 150-154.
  9. Щеглова И. В. Перспективы развития языковой ситуации в Астраханской области // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 3 (81). Ч. 2. С. 391-395.
  10. Щеглова И. В. Почему дети - потенциальные билингвы - не говорят на родном языке? // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 8 (38). Ч. 2. С. 205-208.
  11. Щеглова И. В. Татарско-русское двуязычие: коммуникативное поведение его носителей: монография. Ростов-на-Дону: ЮНЦ РАН, 2016. 80 с.
  12. Щеглова И. В., Есенбаева Н. И. Особенности национально-русского двуязычия астраханских татар // Русский язык за рубежом. 2015. № 5 (252). С. 73-78.

Author information

Inna Vladimirovna Shcheglova

Astrakhan State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: February 11, 2018.
  • Published: September 1, 2018.

Keywords

  • билингвы
  • естественный билингвизм
  • национально-русское двуязычие
  • коммуникативное поведение естественных билингвов
  • лингвистический опросник
  • лингвокоммуникативистика
  • лингвотрансэкология
  • bilinguals
  • natural bilingualism
  • Russian national bilingualism
  • communication behavior of natural bilinguals
  • linguistic questionnaire
  • linguistic communication science
  • linguistic trans-ecology

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)