• Original research article
  • October 1, 2018
  • Open access

INTERNET MEDIA IN THE ASPECT OF NOOPOLITICS: BUILDING THE APPROACH TO INVESTIGATE THE PECULIARITIES OF REALITY INTERPRETATION

Abstract

The article is devoted to the problem of Internet media research in the aspect of a new foreign policy strategy - noopolitics. The specificity of networked media as subjects of political communication in the coverage of international events in the context of the media effects theory is considered. The author suggests the ways to study the verbal component of media texts, as well as hypertext, multimedia and interactive elements for revealing the features of reality interpretation in order to determine the role of Internet media in the implementation of noopolitics.

References

  1. Абросимова Е. А., Кравченко Ю. Д. Читательский комментарий как феномен интерпретации медиатекста (на материале интернет-комментариев и данных эксперимента) [Электронный ресурс] // Медиаскоп: электронный научный журнал. 2017. Вып. 2. URL: http://www.mediascope.ru/2317 (дата обращения: 21.02.2018).
  2. Гарбузняк А. Ю. Интерпретация реалий политической жизни страны в повестке дня общероссийской прессы: технологические аспекты: дисс.. к. филол. н. М., 2016. 202 с.
  3. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ [Электронный ресурс]. URL: http://www.ffl.msu.ru/research/publications/dobrosklonskaya/dobrosklonskaya-medialingvistika.pdf (дата обращения: 27.12.2017).
  4. Добросклонская Т. Г. Методы анализа видео-вербальных текстов // Медиалингвистика. 2016. № 2 (12). С. 13-25.
  5. Дьякова Е. Г. Массовая политическая коммуникация в теории установления повестки дня: от эффекта к процессу // Полис. Политические исследования. 2003. № 3. С. 109-119.
  6. Евдокимов В. А. Пропаганда в Интернете // Полис. Политические исследования. 2012. № 4. С. 137-142.
  7. Ильин А. Н. Интернет как альтернатива политически ангажированным СМИ // Полис. Политические исследования. 2012. № 4. С. 126-136.
  8. Казаков А. А. Атрибутивные повестки дня и фреймы «Российской газеты» и «Новой газеты» в контексте методов воздействия на аудиторию (на примере освещения конфликта на юго-востоке Украины) [Электронный ресурс] // Медиаскоп: электронный научный журнал. 2015. № 2. URL: http://www.mediascope.ru/1706#3 (дата обращения: 11.07.2018).
  9. Казаков А. А. Фрейминг медиа-текстов как инструмент воздействия на аудиторию: обзор распространенных трактовок // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Социология. Политология». 2014. Т. 14. № 4. С. 85-89.
  10. Калугина Е. Г. Интернет-СМИ как субъект политической коммуникации: ключевые характеристики // Вопросы теории и практики журналистики. 2017. Т. 6. № 3. С. 406-417.
  11. Кастельс М. Власть коммуникации: учеб. пособие / пер. с англ. Н. М. Тылевич; под науч. ред. А. И. Черных; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики». М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2016. 564 с.
  12. Носовец С. Г. Гипертекстовые ссылки в интернет-СМИ: опыт типологической характеристики // Вестник Челябинского государственного университета. Серия «Филология и искусствоведение». 2011. № 17 (232). Вып. 55. С. 127-131.
  13. Пономарёв Н. Ф. Фрейминг медиаповестки дня и типология медиафреймов // Вестник Пермского университета. 2010. № 3 (9). С. 62-67.
  14. Столетов О. В., Полулях Д. С. Гибридная война: реконструкция против деконструкции // Будаев А. В., Демидов А. В., Манойло А. В. Мягкая сила в мировой политической динамике: учеб.-метод. пособие. М.: Известия, 2015. С. 163-173.
  15. Шестёркина Л. П., Лободенко Л. К. Базовые подходы к созданию универсального медиатекста в интернет-СМИ // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Лингвистика». 2013. Т. 10. Вып. 2. С. 42-46.
  16. Arquilla J., Ronfeldt D. The Emergence of Noopolitik. Toward an American Information Strategy [Электронный ресурс]. URL: http://www.rand.org/pubs/monograph_reports/MR1033.html (дата обращения: 19.09.2017).
  17. Bruce I. Evolving Genres in Online Domains: The Hybrid Genre of the Participatory News Article // Genres on the Web: Computational Models and Empirical Studies / ed. by A. Mehler, S. Sharoff, M. Santini. Dordrecht: Springer, 2010. P. 323-350.
  18. London S. How the Media Frames Political Issues [Электронный ресурс]. URL: http://www.scottlondon.com/reports/ frames.html (дата обращения: 16.06.2018).
  19. Maurer T., Vogelgesang J., Weiss M., Weiβ H.-J. Aktive oder passive Berichterstatter? Die Rolle der Massenmedien während des Kosovo-, Afghanistan- und Irakkriegs // Massenmedien als politische Akteure. Konzepte und Analysen / hrsg. von B. Pfetsch, S. Adam. 1. Aufl. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 2008. S. 144-170.
  20. McCombs M. E., Shaw D. L. The Agenda-Setting Function of Mass Media // The Public Opinion Quarterly. 1972. Vol. 36. № 2. P. 176-187.
  21. McCombs M. E., Shaw D. L. The Evolution of Agenda-Setting Research: Twenty-Five Years in the Marketplace of Ideas // Journal of Communication. 1993. Vol. 43. P. 58-67.
  22. Nicolás-Gavilán M. T. Framing the news: from political conflict to peace. How the ‘framing theory’ and the ‘political context model’ can enhance the peace journalism model [Электронный ресурс]. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 308024052_Framing_the_news_from_political_conflict_to_peace_How_the_'framing_theory'_and_the_'political_context_model'_can_enhance_the_peace_journalism_model (дата обращения: 16.04.2018).

Author information

Elena Gennad’evna Kalugina

Peoples’ Friendship University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: July 18, 2018.
  • Published: October 1, 2018.

Keywords

  • политическая коммуникация
  • интернет-СМИ
  • ноополитика
  • медиаэффекты
  • установление повестки дня
  • медиафрейминг
  • political communication
  • online media
  • noopolitics
  • media effects
  • setting the agenda
  • media framing

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)