• Original research article
  • October 1, 2018
  • Open access

COMMUNICATIVE CATEGORIES AND STRATEGIES OF LECTURE DISCOURSE

Abstract

The objective of the article is to identify the communicative categories and strategies that are used by well-known Russian linguists in lecture discourse and contribute to the effective transmission of information. The material of the research is three lectures (total duration of 210 minutes) studied through the discursive analysis, as well as the methods of observation, systematization and classification. Scientific novelty of the conducted study of lecture discourse is to determine the communicative strategies used by lecturers for the successful transmission of information to the recipient. As a result of the empirical material analysis, three communicative strategies have been identified - establishment of contact, clarification and cooperation, which can be combined into the main communicative category of the lecture discourse - the informing category.

References

  1. Болдырева А. А. Категория авторитетности в научном дискурсе: дисс. … к. филол. н. Воронеж: Воронежский гос. ун-т, 2006. 182 с.
  2. Власян Г. Р. Коммуникативная категория вежливости: проблема интерпретации // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 33 (248). Вып. 60. С. 36-38.
  3. Дронова Г. Е. Коммуникативная категория «Ясность речи» в жанре лекции: автореф. дисс. … к. филол. н. Екатеринбург: Уральский гос. ун-т им. А. М. Горького, 2006. 22 с.
  4. Задорина О. С. Вузовская лекция в контексте современной ситуации в образовании // Педагогическое образование в России. 2012. № 4. С. 121-124.
  5. Карабань Н. А. Содержание и структура коммуникативной категории вежливости // Грани познания. 2010. № 1 (6). С. 42-44.
  6. Кузнецов М. В. Интерактивная лекция как методическая среда для развития речевых умений в их комбинации // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2011. Вып. 8. С. 103-108.
  7. Панченко Н. Н. Реализация коммуникативной категории «сомнительность» в дискурсе // Lingua mobilis. 2012. № 2 (35). С. 67-73.
  8. Роботова А. С. Университетская лекция: прошлое, настоящее, будущее // Высшее образование в России. 2011. № 4. С. 127-133.
  9. Рубцова Н. Об информационной избыточности лекционного курса // Высшее образование в России. 2006. № 7. С. 151-152.
  10. Сорокина Ю. В. Убеждающие и защитные тактики коммуникативной стратегии самопрезентации в лекционном дискурсе // Вестник Челябинского государственного университета. 2014. № 16 (345). С. 128-131.
  11. Тахтарова С. С. Коммуникативные категории в когнитивно-дискурсивной парадигме // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2. Языкознание. 2017. Т. 16. № 2. С. 189-196.
  12. Тер-Минасова С. Г. Язык, коммуникация и национальная безопасность [Электронный ресурс]: открытая лекция от 28.04.2014. URL: https://www.youtube.com/watch?v=t6MfsR5mOus (дата обращения: 02.08.2018).
  13. Уланова Е. Э. Коммуникативная категория авторитетности в системе речевого поведения // Филология и человек. 2017. № 2. С. 120-125.
  14. Хутыз И. П. Мультимодальность академического дискурса как условие его коммуникативной успешности // Вестник Адыгейского государственного университета. 2016. Вып. 1 (172). С. 90-95.
  15. Хутыз И. П., Духовная Т. В. О когнитивной природе формирования и интерпретации прагматического значения // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 1 (79). Ч. 2. С. 390-392.
  16. Черниговская Т. В. Мозг - Великий обманщик. Как мозг нас обманывает [Электронный ресурс]: лекция в компании BioCard от 03.06.2017. URL: https://www.youtube.com/watch?v=t2FyA5eiUQI (дата обращения: 02.08.2018).
  17. Чернявская В. Е. Возможна ли безъязыковая коммуникация: поликодовый текст [Электронный ресурс]: открытая лекция. URL: https://www.youtube.com/watch?v=DmYGt0aj5lw (дата обращения: 19.06.2018).
  18. Dahlstrom M. Using narratives and storytelling to communicate science with nonexpert audiences [Электронный ресурс]. URL: http://www.pnas.org/content/111/Supplement_4/13614 (дата обращения: 03.08.2018).
  19. Delivering Lectures [Электронный ресурс]. URL: https://www.cardiff.ac.uk/learning-hub/supporting-your-teaching/delivering-lectures (дата обращения: 02.08.2018).
  20. Deroey K., Taverniers M. A corpus based study of lecture functions // Moderna språk. 2011. № 2. P. 2-22.
  21. Fortanet I. Enhancing the speaker-audience relationship in academic lectures // Current trends in intercultural cognitive and social pragmatics. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2004. P. 83-96.
  22. Frederick P. J. The lively lecture - 8 variations // College Teaching. 1986. Vol. 34. Iss. 2. P. 43-50.
  23. Suciu L., Simon S. Informing strategies: building the communication framework // Social and Behavioral Sciences. 2015. № 197. P. 1246-1249.
  24. Sword H. Stylish Academic Writing. Cambridge: Harvard University Press, 2012. 240 p.

Author information

Irina Pavlovna Khutyz

Kuban State University

About this article

Publication history

  • Received: June 29, 2018.
  • Published: October 1, 2018.

Keywords

  • коммуникативная категория
  • коммуникативная стратегия
  • институциональная коммуникация
  • лекционный дискурс
  • интенция
  • communicative category
  • communicative strategy
  • institutional communication
  • lecture discourse
  • intention

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)