• Original research article
  • October 1, 2018
  • Open access

USING CLIP THINKING PRINCIPLES WHEN CONSTRUCTING THE PROCESS OF TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE AT THE LESSONS OF LINGUISTIC LOCAL HISTORY

Abstract

The article considers the usage of the local history potential at the lessons of linguistic local history. Introducing this aspect into curriculum allows the foreign student to adapt successfully to new environment, to study the Russian history and culture, to raise motivation for the Russian language learning. But the formation of a new type of thinking (clip thinking) results in the necessity to change the format of educational materials on local history. The authors propose linguistic and communicative tasks based on such parameters of clip thinking as fragmentary nature of information presentation, the principle of association and animation, visualization, etc.

References

  1. Анисимова И. Н., Петрова О. А. О важности краеведческих знаний при обучении русскому языку как иностранному (из опыта использования элементарного лингвокраеведческого материала в преподавании русского языка слушателям подготовительного отделения Чувашского государственного университета) // Вестник Чувашского университета. 2015. № 4. С. 223-227.
  2. Берулава Г. А. Стиль индивидуальности: теория и практика. М.: Педагогическое общество России, 2001. 236 с.
  3. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. 4-е изд., перераб. и доп. М.: Русский язык, 1990. 246 с.
  4. Гербы г. Красноярска [Электронный ресурс]. URL: http://www.heraldicum.ru/russia/subjects/towns/krasnyar.htm (дата обращения: 29.06.2018).
  5. Гиренок Ф. И. Антропологические конфигурации философии // Философия науки. М.: ИФ РАН, 2002. Вып. 8. Синергетика человекомерной реальности. С. 415-420.
  6. Грановская Р. Люди с клиповым мышлением элитой не станут [Электронный ресурс]. URL: http://www.rosbalt. ru/piter/2015/03/28/1382125.html (дата обращения: 18.05.2018).
  7. Некипелова Г. О. Лингвокраеведение в преподавании русского языка как иностранного: дисс. … к. пед. н.: 13.00.02. СПб., 2001. 237 с.
  8. Панова Е. В., Тюменцева Е. В. Региональный компонент в обучении русскому языку как иностранному // Известия ВолгГТУ. 2013. № 2. С. 85-88.
  9. Семеновских Т. В. Феномен «клипового мышления» в образовательной вузовской среде [Электронный ресурс] // Науковедение: интернет-журнал. 2014. Вып. 5 (24). URL: https://naukovedenie.ru/PDF/105PVN514.pdf (дата обращения: 14.05.2018).
  10. Фельдман А. Б. Клиповое мышление [Электронный ресурс]. URL: http://www.ruskolan.com/tolpa/klip.htm (дата обращения: 20.05.2018).
  11. Фотографии г. Красноярска [Электронный ресурс]. URL: http://www.krasplace.ru/fotografii-starogo-krasnoyarska (дата обращения: 29.06.2018).
  12. Фрумкин К. Г. Клиповое мышление и судьба линейного текста [Электронный ресурс]. URL: http://nounivers. narod.ru/ofirs/kf_clip.htm (дата обращения: 25.06.2018).
  13. Щетинина А. В. Педагогический потенциал краеведения Урала в преподавании русского языка как неродного // Научный диалог. 2015. № 7 (43). С. 93-107.

Author information

Elena Vladimirovna Belyaeva

Siberian Federal University

Natal'ya Anatol'evna Mart'yanova

Siberian Federal University, Krasnoyarsk

About this article

Publication history

  • Received: July 8, 2018.
  • Published: October 1, 2018.

Keywords

  • лингвокраеведение
  • русский язык как иностранный
  • клип
  • клиповое мышление
  • понятийное мышление
  • индивидуальные стили мышления
  • linguistic local history
  • Russian as a foreign language
  • clip
  • clip thinking
  • conceptual thinking
  • individual styles of thinking

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)