• Original research article
  • October 1, 2018
  • Open access

VISUALIZATION PRINCIPLE IMPLEMENTATION IN THE PROCESS OF INTERACTIVE RUSSIAN LANGUAGE AND RHETORIC TEACHING TO TECHNICAL UNIVERSITY STUDENTS

Abstract

The article considers the interactive forms of implementing the visualization principle at different stages of teaching the Russian language and rhetoric to technical university students. Lecture-visualization, paired and team games-competitions, public speeches and other described types of educational work, in which the visualization principle is combined organically with the principle of activity, contribute to the awakening of students’ cognitive interest, the activation of their thinking activity, the successful perception and memorization of educational material, and also the formation of special creative atmosphere in the classroom that makes educational process as effective as possible.

References

  1. Анисимова Е. А. Лекция-визуализация как инновационный метод образования // Новые педагогические технологии. 2015. № XXI. С. 60-62.
  2. Басырова А. Е. Инфографический текст как новое средство наглядности на уроках РКИ // Материалы 4-й Международной научно-методической конференции. Воронеж: Науч. кн., 2016. С. 22-26.
  3. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.: Высш. шк., 1991. 207 с.
  4. Жеребцова Ж. И., Копельник В. И., Гливенкова О. А., Мелехова Н. В. Психологические и лингводидактические основы использования компьютерных технологий при обучении русскому языку как иностранному // Вопросы современной науки и практики. Университет им. В. И. Вернадского. 2017. № 4 (66). С. 127-136.
  5. Константинова О. В., Муравьева А. А. Фильм как средство формирования языковых и коммуникативно-речевых компетенций иностранных учащихся в учебно-профессиональной сфере // Русский язык и культура в зеркале перевода. 2017. № 1. С. 233-242.
  6. Коняева Л. А. Визуализация дидактического материала при обучении иностранному языку [Электронный ресурс] // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2017. Т. 43. С. 69-73. URL: http://e-koncept.ru/2017/570311.htm (дата обращения: 12.09.2018).
  7. Нестерова Л. Ю. Преимущества лекции-визуализации в условиях распространения среди студентов клипового мышления // Высшее образование сегодня. 2015. № 7. С. 28-31.
  8. Нечаева А. В., Лаврентьев Г. В., Кантор С. А. Совершенствование учебно-познавательной деятельности будущих менеджеров на основе применения электронного учебно-методического комплекса: интенсификация, оптимизация, активизация. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2006. 177 с.
  9. Ощепкова О. В. Лекция-визуализация как активная форма обучения студентов // Вестник Самарского юридического института. 2014. № 1 (12). С. 94-97.
  10. Харламов И. Ф. Педагогика. М.: Гардарики, 1999. 520 с.
  11. Щукин А. Н. Функции наглядности и принципы организации визуального материала в пособиях по русскому языку для иностранцев // Психолингвистика и обучение русскому языку нерусских: cб. ст. / под ред. А. А. Леонтьева и Н. Д. Зарубиной. М., 1977. С. 69-79.

Author information

Evgeniya Fedorovna Gladkaya

Far Eastern State Transport University

About this article

Publication history

  • Received: August 15, 2018.
  • Published: October 1, 2018.

Keywords

  • наглядность
  • интерактивное обучение
  • лекция-визуализация
  • лексические карточки
  • игры-состязания
  • visualization
  • interactive learning
  • lecture-visualization
  • vocabulary cards
  • games-competitions

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)