• Original research article
  • October 1, 2018
  • Open access

CONTENT OF DISCURSIVE COMPETENCE OF THE FUTURE FOREIGN LANGUAGE TEACHER AS AN ADDRESSER OF EDUCATIONAL DISCOURSE

Abstract

The article reveals the content of the notion “discursive competence” in the aspect of educating future foreign language teachers. The thesis is upheld on the necessity of concretizing this notion through the definition of the characteristics of discourse individual types as trainees will become their participants in future professional activity. The specificity of one of the types of institutional discourse is described. The list of educational discourse addresser’s skills is given, taking into account the parameters of discursive flexibility, interaction, thematic development and coherence.

References

  1. Беспалова С. В. Дискурс в лингвистике и практике преподавания (немецкий язык). Саранск: Морд. гос. ун-т им. Н. П. Огарева, 2003. 115 с.
  2. Горбунова М. В. Методические принципы формирования дискурсивных умений будущих учителей // Преподаватель ХХI век. 2011. № 1. С. 49-54.
  3. Евстигнеева И. А. Формирование дискурсивной компетенции студентов языковых вузов на основе современных интернет-технологий // Язык и культура. 2013. № 1 (21). С. 74-82.
  4. Карасик В. И. О категориях дискурса // Тверской лингвистический меридиан: сб. статей. Тверь: Изд-во Тверского гос. ун-та, 2007. С. 57-68.
  5. Карасик В. И. Характеристики педагогического дискурса // Языковая личность: аспекты лингвистики и лингводидактики. Волгоград: Перемена, 1999. С. 3-18.
  6. Комина Н. А. Учебный дискурс в ситуации коммуникативно-ориентированного обучения языку [Электронный ресурс] // Мир лингвистики и коммуникации: электронный научный журнал. 2006. Т. 1. № 3. URL: http://tverlingua.ru/ archive/003/komina_03_2_1.htm (дата обращения: 14.09.2018).
  7. Куликова Л. В. Дискурсивные практики современной институциональной коммуникации. Красноярск: Изд-во СФУ, 2015. 182 с.
  8. Литвинов А. В. Научный дискурс в свете межкультурной коммуникации // Филология в системе современного университетского образования: материалы науч. конф. М.: УРАО, 2004. Вып. 7. С. 283-289.
  9. Никульшина Н. Л. Письменный научный дискурс как объект моделирования в учебных целях // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2008. № 3 (59). С. 245-250.
  10. Остражкова Н. С. Педагогический дискурс: лекции. Тамбов: Изд. дом ТГУ им. Г. Р. Державина, 2009. 166 с.
  11. Полуйкова С. Ю. Персуазивные стратегии в современном просветительском дискурсе // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2010. № 4 (10). С. 63-67.
  12. Полуйкова С. Ю. Средства суггестивного речевого воздействия в современном просветительском послании // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2012. № 3 (19). С. 45-50.
  13. Попова Н. В. К вопросу о развитии дискурсивной компетенции учащихся // Иностранные языки в школе. 2011. № 7. С. 74-80.
  14. Попова Н. В. Междисциплинарная дискурсивная линия в программе подготовки лингвистов. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2009. 330 с.
  15. Попова Н. В. Междисциплинарная дискурсивная эстафета в программе подготовки лингвистов // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2012. № 145. С. 171-179.
  16. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 44.03.01 Педагогическое образование от 22.02.2018 [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/ uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/440301_B_3_16032018.pdf (дата обращения: 01.08.2018).
  17. Bernstein B. The structuring of pedagogic discourse. L.: Routledge, 2004. 248 p.
  18. Canale M. From communicative competence to communicative language pedagogy // Language and Communication / ed. by J. C. Richards, R. W. Schmidt. L., UK: Longman, 1983. P. 2-28.
  19. Canale M., Swain M. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing // Applied Linguistics. 1980. № 1. P. 1-47.
  20. Common European Framework of Reference for Languages. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 260 p.
  21. Rex L. A., Green J. L. Classroom discourse and interaction: reading across the traditions // The Handbook of Educational Linguistics / ed. by B. Spolsky, F. M Hult. Oxford: Blackwell Publishing, 2008. P. 571-584.
  22. Rose D. Analysing pedagogic discourse: an approach from genre and register [Электронный ресурс] // Functional Linguistics. 2014. № 1 (11). URL: https://functionallinguistics.springeropen.com/articles/10.1186/s40554-014-0011-4 (дата обращения: 29.07.2018).

Author information

Svetlana Yur’evna Poluikova

Omsk State Pedagogical University

Tat’yana Viktorovna Ustinova

Omsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: August 16, 2018.
  • Published: October 1, 2018.

Keywords

  • педагогическое образование в области иностранных языков
  • коммуникативная компетенция
  • дискурсивные умения
  • институциональный дискурс
  • дискурс-анализ
  • pedagogical education applicable to foreign languages
  • communicative competence
  • discursive skills
  • institutional discourse
  • discourse analysis

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)