• Original research article
  • October 1, 2018
  • Open access

PROFESSIONAL-COMMUNICATIVE VECTOR OF FOREIGN LANGUAGE TRAINING OF MASTER’S DEGREE STUDENTS

Abstract

The article outlines the problem of integrating professional and communicative foreign language training at a master’s degree programme. The role of foreign language knowledge in the aggregate of the professional and communicative conditions of modern social space is substantiated. This question is presented against the background of sufficiently broad content-methodological and organizational issues, demonstrating the integrity of pedagogical process and the complexity of the problems arising within its framework. The author gives specific proposals for improving foreign language training relating to this vector.

References

  1. Головяшкина М. А. К проблеме индивидуально-дифференцированного подхода в обучении иностранному языку в неязыковом вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 2 (80). Ч. 2. С. 405-408.
  2. Головяшкина М. А. Мобильные электронные устройства как объективные предпосылки нового этапа развития дидактики в 2010-2020 годах // Образовательные ресурсы и технологии. 2018. № 2 (23). С. 26-32.
  3. Головяшкина М. А. Реализация интерактивной парадигмы обучения иностранному языку на уровне отдельных элементов лингводидактической системы // Образовательные ресурсы и технологии. 2018. № 1 (22). С. 16-22.
  4. Екимова Н. В. Моделирование содержания обучения профессиональному иностранному языку на программах бакалавриата на основе оптимизации его источников // Образовательные ресурсы и технологии. 2018. № 2 (23). С. 33-38.
  5. Крупченко А. К., Кузнецов А. Н. Основы профессиональной лингводидактики: монография. М.: АПКиППРО, 2015. 232 с.
  6. Куликова Л. В. Межкультурная коммуникация: теоретические и прикладные аспекты. На материале русской и немецкой лингвокультур: монография. Красноярск: КГПУ, 2004. 196 с.
  7. Кушнарёва Т. И. Межпредметные связи при обучении иностранным языкам в магистратуре неязыкового вуза // Казанский педагогический журнал. 2017. № 1 (120). С. 99-102.
  8. Лобанова А. В., Балтаджиева Й. Психолого-педагогическая парадигма исследования межкультурной коммуникации как вектора развития многополярного мира // Образовательные ресурсы и технологии. 2017. № 3 (20). С. 13-17.
  9. Прихода Т. Е. К определению понятия «интерактивная компетентность» // Мир науки, культуры, образования. 2009. № 3. С. 218-221.
  10. Ястребова Е. Б. Обеспечение преемственности в обучении иностранным языкам: бакалавриат - магистратура // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2015. № 725. С. 128-138.

Author information

Oleg Vladislavovich Flerov

Moscow Witte University

About this article

Publication history

  • Received: July 26, 2018.
  • Published: October 1, 2018.

Keywords

  • магистратура
  • профессиональная коммуникация
  • общепрофессиональная ситуация
  • социальное взаимодействие
  • деловое общение
  • профессиональная среда
  • master’s degree programme
  • professional communication
  • general professional situation
  • social interaction
  • business communication
  • professional environment

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)