• Original research article
  • November 1, 2018
  • Open access

IMPRESSIONISTIC LITERARY PORTRAIT IN “LE LIVRE DES MASQUES” (“THE BOOK OF MASKS”) BY REMY DE GOURMONT

Abstract

The article analyses the poetics of “Le Livre des Masques” (“The Book of Masks”) (1896) by Remy de Gourmont (1858-1915) - the French author, one of the founders of literary criticism. The paper identifies the peculiarities of an impressionistic literary portrait in Remy de Gourmont’s creative work, discovers the relation of Gourmont’s literary portrait with the genre tradition that was established by Charles Augustin Sainte-Beuve. The changes in the genre structure are described in the context of the impressionistic criticism of the turn of the XIX-XX centuries. The emphasis is made on the emotional-evaluative tonality and associativity typical of Gourmont’s literary portrait.

References

  1. Андреев Л. Г. Импрессионизм = Impressionnisme: Видеть. Чувствовать. Выражать. М.: Гелеос, 2005. 311 с.
  2. Владимирова А. И. Франция на рубеже XIX и ХХ веков: литература, живопись, музыка, театр. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 2004. 147 с.
  3. Гурмон Р. Книга масок / пер. с фр. Е. М. Блиновой, М. А. Кузмина. М.: Володей, 2013. 303 с.
  4. Костюк В. В. Поэзия и проза Елены Гуро: к проблеме творческой индивидуальности: дисс. … к. филол. н. СПб., 2005. 191 с.
  5. Кундаева Н. И. Жанровые тенденции в русской малой импрессионистической прозе первой трети XX века: автореф. дисс. … к. филол. н. Самара, 2013. 23 с.
  6. Луначарский А. В. Собрание сочинений: в 8-ми т. М.: Художественная литература, 1965. Т. 5. 654 с.
  7. Мартышкина Т. Н. Импрессионистическое мировоззрение в западноевропейской культуре века: истоки, сущность и значение: автореф. дисс. … к. культурологии. Нижневартовск, 2008. 27 с.
  8. Сент-Бёв Ш.-О. Литературные портреты. Критические очерки. М.: Художественная литература, 1970. 582 с.
  9. Софронова Л. А. Маска как прием затрудненной идентификации // Культура сквозь призму идентичности / отв. ред. Л. А. Софронова, Н. М. Филатова. М.: Индрик, 2006. С. 343-359.
  10. Трыков В. П. Французский литературный портрет XIX века. М.: Флинта; Наука, 1999. 358 с.
  11. Эллис (Кобылинский Л. Л.). Русские символисты. Томск: Водолей, 1998. 288 с.
  12. Barrot O., Ory P. La Revue blanche. Histoire, anathologie, portraits. Fin de siècles. P.: Bourgois édituer, 1989. 112 p.
  13. Blaise W.-P. Le critique, la presse et la nation: Rémy de Gourmont au Mercure de France, 1890-1900 // Cahiers de l'Association internationale des études francaises. 2007. № 59. Р. 281-301.
  14. Boyer A. Remy de Gourmont. L’écriture et ses masques. P.: Honoré Champion édituer, 2002. 411 р.
  15. Coulon M. L'enseignement de Remy de Gourmont. P.: Éditions du Siècle, 1925. 215 p.
  16. Escoube P. Remy de Gourmont et son oeuvre. P.: Mercure de France, 1921. 106 р.
  17. Gourmont R. Le Problème du style [Электронный ресурс]. URL: http://obvil.sorbonne-universite.site/corpus/critique/ gourmont_style (дата обращения: 26.09.2018).
  18. Larrat J.-C., Poulouin G. Modernité de Remy de Gourmont. Caen: Presses Universitaires de Caen, 2010. 364 р.
  19. Voivenel P. Remy de Gourmont vu par son médecin. Essai de physiologie littéraire. P.: Éditions du Siècle, 1924. 138 р.

Author information

Svetlana Aleksandrovna Fenko

Moscow State University of Education

About this article

Publication history

  • Received: September 2, 2018.
  • Published: November 1, 2018.

Keywords

  • литературный портрет
  • жанр
  • Гурмон
  • импрессионизм
  • импрессионистическая критика
  • «Книга масок»
  • literary portrait
  • genre
  • Gourmont
  • impressionism
  • impressionistic criticism
  • “Le Livre des Masques” (“The Book of Masks”)

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)