INFORMATION-TARGET TEXT ANALYSIS IN TEACHING AUDITION IN CONSECUTIVE INTERPRETATION
Abstract
The article is devoted to teaching audition in consecutive interpretation. The author considers it reasonable to conduct the information-target analysis of the meaningful content of texts in order to discover their didactic organization and to identify the absolute amount of the linguistic and extra-linguistic information they contain. To identify and record information units the author proposes the following techniques: extraction of keywords, theme and rheme unities and denotata in the form of word-combinations. The suggested techniques are illustrated by the examples of authentic, coherent and thematically integral discourse fragments, exercises are classified into types.
References
- Аликина Е. В. Педагогический потенциал переводческой семантографии при обучении переводу // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2013. № 8 (50). С. 17-22.
- Дридзе Т. М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации. Проблемы семиосоциопсихологии. М.: Наука, 1984. 269 с.
- Жинкин Н. И. Психолингвистика: избранные труды. М.: Лабиринт, 2009. 288 с.
- Зимняя И. А. Педагогическая психология. М.: МПСИ; МОДЭК, 2013. 448 c.
- Коваленко М. П. Методика формирования лексических навыков аудирования с использованием информационной основы речевой деятельности // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова. 2011. Вып. 15. С. 161-175.
- Новиков А. И. Семантика текста и ее формализация. М.: Наука, 1983. 214 с.
- Серова Т. С., Коваленко М. П. Переводческое аудирование в речедеятельностной единице устного последовательного одностороннего перевода // Педагогическое образование в России. 2015. № 5. С. 110-120.
- Серова Т. С., Коваленко М. П., Руцкая Е. А. Информативно-целевой анализ текстов и выявление проблемно обусловленной информации при взаимосвязанном коммуникативном обучении чтению, письму, аудированию и говорению // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2018. № 1. С. 83-102.
- Серова Т. С., Наугольных А. Ю. Информационно направленный анализ и выявление денотатов как способ осмысления и понимания информации исходного текста в полном письменном переводе // Язык и культура. 2018. № 41. C. 292-307.
- Тростников В. Н. Человек и информация. М.: Наука, 1970. 187 с.
- Agro-Photovoltaik: Solar-Module über dem Acker [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?v= dFddSSZManM (дата обращения: 06.06.2018).
- Solarpark Ammerland geht ans Netz [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=oA_TbAShNdA (дата обращения: 06.06.2018).
Author information
About this article
Publication history
- Received: August 7, 2018.
- Published: November 1, 2018.
Keywords
- устный последовательный односторонний перевод
- переводческое аудирование
- информационно-целевой анализ текстов
- тема-рематическое единство
- структура тема-рематического развития
- денотаты
- смысловое сегментирование
- consecutive one-way interpretation
- interpreter’s audition
- information-target text analysis
- theme and rheme unity
- structure of theme and rheme development
- denotata
- semantic segmentation
Copyright
© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC