• Original research article
  • November 1, 2018
  • Open access

INFORMATION-TARGET TEXT ANALYSIS IN TEACHING AUDITION IN CONSECUTIVE INTERPRETATION

Abstract

The article is devoted to teaching audition in consecutive interpretation. The author considers it reasonable to conduct the information-target analysis of the meaningful content of texts in order to discover their didactic organization and to identify the absolute amount of the linguistic and extra-linguistic information they contain. To identify and record information units the author proposes the following techniques: extraction of keywords, theme and rheme unities and denotata in the form of word-combinations. The suggested techniques are illustrated by the examples of authentic, coherent and thematically integral discourse fragments, exercises are classified into types.

References

  1. Аликина Е. В. Педагогический потенциал переводческой семантографии при обучении переводу // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2013. № 8 (50). С. 17-22.
  2. Дридзе Т. М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации. Проблемы семиосоциопсихологии. М.: Наука, 1984. 269 с.
  3. Жинкин Н. И. Психолингвистика: избранные труды. М.: Лабиринт, 2009. 288 с.
  4. Зимняя И. А. Педагогическая психология. М.: МПСИ; МОДЭК, 2013. 448 c.
  5. Коваленко М. П. Методика формирования лексических навыков аудирования с использованием информационной основы речевой деятельности // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова. 2011. Вып. 15. С. 161-175.
  6. Новиков А. И. Семантика текста и ее формализация. М.: Наука, 1983. 214 с.
  7. Серова Т. С., Коваленко М. П. Переводческое аудирование в речедеятельностной единице устного последовательного одностороннего перевода // Педагогическое образование в России. 2015. № 5. С. 110-120.
  8. Серова Т. С., Коваленко М. П., Руцкая Е. А. Информативно-целевой анализ текстов и выявление проблемно обусловленной информации при взаимосвязанном коммуникативном обучении чтению, письму, аудированию и говорению // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2018. № 1. С. 83-102.
  9. Серова Т. С., Наугольных А. Ю. Информационно направленный анализ и выявление денотатов как способ осмысления и понимания информации исходного текста в полном письменном переводе // Язык и культура. 2018. № 41. C. 292-307.
  10. Тростников В. Н. Человек и информация. М.: Наука, 1970. 187 с.
  11. Agro-Photovoltaik: Solar-Module über dem Acker [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?v= dFddSSZManM (дата обращения: 06.06.2018).
  12. Solarpark Ammerland geht ans Netz [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=oA_TbAShNdA (дата обращения: 06.06.2018).

Author information

Marina Petrovna Kovalenko

Perm National Research Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: August 7, 2018.
  • Published: November 1, 2018.

Keywords

  • устный последовательный односторонний перевод
  • переводческое аудирование
  • информационно-целевой анализ текстов
  • тема-рематическое единство
  • структура тема-рематического развития
  • денотаты
  • смысловое сегментирование
  • consecutive one-way interpretation
  • interpreter’s audition
  • information-target text analysis
  • theme and rheme unity
  • structure of theme and rheme development
  • denotata
  • semantic segmentation

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)