• Original research article
  • November 1, 2018
  • Open access

PRAGMATIC COMPONENT IN THE COURSE OF RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE: THE ROLE AND FORMATION TECHNOLOGY

Abstract

The article proves the need for greater consideration of pragmatics data when teaching communication in a foreign language, in particular in Russian as a foreign language. The importance of pragmatic information for teaching effective speech behaviour to foreign students is conditioned theoretically and is demonstrated by the material of the grammatical theme “Expression of Absence”. The paper proposes a system of tasks that reflects the technology of incorporating the pragmatic component into the grammatical theme mastering and demonstrates general orientation in the study of the material: from the form and semantics to pragmatics.

References

  1. Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Первый уровень. Общее владение. М. - СПб.: Златоуст, 1999. 27 с.
  2. Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Второй уровень. Общее владение. М. - СПб.: Златоуст, 1999. 40 с.
  3. Государственный образовательный стандарт по русскому языку как иностранному. Третий уровень. Общее владение. М. - СПб.: Златоуст, 1999. 44 с.
  4. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Базовый уровень. М. - СПб.: Златоуст, 2001. 32 с.
  5. Грекова О. К. Грамматика РКИ: укрупнение моделей [Электронный ресурс] // Русская грамматика 4.0: сборник тезисов Международного научного симпозиума (г. Москва, 13-15 апреля 2016 года). М., 2016. URL: https://www.pushkin. institute/simpozium/RusGram_thesises2.pdf (дата обращения: 22.08.2018).
  6. Ермакова О. П., Земская Е. А. К построению типологии коммуникативных неудач // Русский язык и его функционирование: коммуникативно-прагматический аспект: сб. ст. М.: Наука, 1993. С. 30-65.
  7. Лобанова Н. А., Слесарева И. П. Университет. Ступень 3: учебник русского языка для иностранных студентов-филологов. М.: МАКС Пресс, 2011. 472 с.
  8. Маслова А. Ю. Введение в прагмалингвистику. М.: Флинта: Наука, 2010. 152 с.
  9. Пассов Е. И. Основы методики обучения иностранным языкам. М.: Русский язык, 1977. 216 с.
  10. Сёрль Дж. Р. Косвенные речевые акты // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1986. Вып. 17. С. 195-223.
  11. Формановская Н. И. Речевое общение. Коммуникативно-прагматический подход. М.: Русский язык, 2002. 216 с.
  12. Щукин А. Н. Обучение речевому общению на русском языке как иностранном. М.: Русский язык. Курсы, 2012. 784 с.

Author information

Valentina Alekseevna Markova

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: September 1, 2018.
  • Published: November 1, 2018.

Keywords

  • прагматика
  • успешность коммуникации
  • коммуникативная неудача
  • обучение общению на иностранном языке
  • русский язык как иностранный
  • прагматическая составляющая курса
  • технология
  • выражение отсутствия
  • pragmatics
  • success of communication
  • communicative failure
  • learning to communicate in a foreign language
  • Russian as a foreign language
  • pragmatic component of the course
  • technology
  • expression of absence

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)