• Original research article
  • December 1, 2018
  • Open access

TEACHING THE PREPOSITION-CASE SYSTEM OF THE RUSSIAN LANGUAGE ON THE BASIS OF FRAME APPROACH

Abstract

The article summarizes the material on the application of the frame approach to teaching and describes the main ways of using frames when acquainting with the cases of the Russian language. Particular attention is paid to the fact that the introduction of the frame method of presenting material helps to develop the grammatical competence of foreign students when working with the support scheme (forms, meanings of cases), contributes to the development of speech (grammatical forms are trained in speech) and communicative (building situational utterances) competences hereafter during the study of communicative and situational frames.

References

  1. Бондарь М. А. Использование фреймового подхода на уроках математики как условие развития познавательных универсальных учебных действий школьников // Молодой ученый. 2017. № 2. С. 571-574.
  2. Гурина Р. В., Соколова Е. Н. Фреймовое представление знаний. М.: Народное образование; НИИ школьных технологий, 2005. 176 с.
  3. Елина Е. Н., Кузнецова Л. И. Когнитивные основания учебного фреймового словаря. Красноярск: Сиб. федер. ун-т, 2016. 166 с.
  4. Кубрякова Е. С. Краткий словарь когнитивных терминов. М.: Филол. фак-т МГУ им. М. В. Ломоносова, 1997. 245 с.
  5. Кубрякова Е. С. Части речи с когнитивной точки зрения. М.: Ин-т языкознания РАН, 1997. 560 с.
  6. Лакофф Дж. Лингвистические гештальты // Новое в зарубежной лингвистике. 1981. № 10. С. 350-368.
  7. Латышева А. Н. Учебники русского языка и фреймовый подход к обучению инофонов // Мир русского слова. 2004. № 3.
  8. Линдсей П., Норман Д. Переработка информации у человека. М.: Мир, 1974. 552 с.
  9. Манаенко Г. Н. Когнитивная лингвистика: западные теории и российские предтечи // Вестник Пятигорского государственного лингвистического университета. 2002. № 1. С. 56-58.
  10. Минский М. Фреймы для представления знаний. М.: Энергия, 1979. 151 с.
  11. Одинцова И. В. «Фрейм» как понятие коммуникативно-когнитивного направления в преподавании русского языка как иностранного. Характеристика сильных и слабых фреймов // Вестник Центра международного образования Московского государственного университета. 2010. № 4. С. 53-60.
  12. Соколова Е. Е. Теоретические основы и реализация фреймового подхода в обучении: монография: в 2-х ч. Ульяновск: УлГУ, 2008. Ч. I. Гуманитарная область знаний: лингвистика, история. 200 с.
  13. Тюрина Г. А. Способы организации лексики в учебном словаре (русский язык как иностранный) // Теоретические и прикладные аспекты лингвистики: сборник материалов II международной научно-практической конференции молодых исследователей МГГУ им. М. А. Шолохова. М.: РИЦ МГГУ им. М. А. Шолохова, 2014. С. 230-234.
  14. Филлмор Ч. Фреймы и семантика понимания // Новое в зарубежной лингвистике. 1988. Вып. 23. Когнитивные аспекты языка. С. 52-93.
  15. Шикунова С. В. Фреймовый подход и его роль в обучении русскому языку инофона // Труды факультета международных отношений - 2010: научный сборник. Мн.: Тесей, 2010. Вып. I. С. 209-213.
  16. Langacker R. W. Cognitive Grammar. A basic introduction. Oxford: University Рress, 2008. 573 p.
  17. Rumelhart D. E. Schemata: the building blocks of cognition // Theoretical issues in reading comprehension. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1980. P. 33-38.
  18. Schank R., Abelson R. Scripts Plans and Knowledge, Advance Papers of Fourth Intern // Joint Conference on Artificial Intelligence. 1975. № 2.

Author information

Svetlana Alekseevna Zlobina

Siberian Federal University

About this article

Publication history

  • Received: September 18, 2018.
  • Published: December 1, 2018.

Keywords

  • падежная система
  • фрейм
  • подход
  • схема
  • когнитивные процессы
  • системное мышление
  • алгоритмы
  • иностранные учащиеся
  • case system
  • frame
  • approach
  • scheme
  • cognitive processes
  • system thinking
  • algorithms
  • foreign students

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)