• Original research article
  • December 28, 2018
  • Open access

COMMUNICATIVE STRATEGIES AND TACTICS IN THE ASPECT OF THE CULTUROLOGICAL PARAMETER “DISTANCE OF POWER”

Abstract

The article considers the issues of the strategic communicative behaviour of the representatives of the Russian, English and Chinese cultures. The purpose of the study is to analyse communicative strategies and tactics and their verbal and non-verbal realization in the aspect of the culturological parameter “distance of power” in the interaction of asymmetric communicants. The author concludes that the communicative behaviour of interlocutors obeys the rules of power distribution in the society. The high index of the distance of power in culture leads to the frequent use of the strategy of dominance in the pair “superior - inferior”. The high frequency of the cooperation strategy implementation is associated with the low index of the distance of power in culture.

References

  1. Дом ветра: драма / реж. В. Златопольский. Россия: Третье тысячелетие, 2011.
  2. Дутова Н. В. Гендерные особенности функционирования невербальных компонентов в коммуникативном поведении языковой личности: межкультурный аспект: автореф. дисс. … к. филол. н. Улан-Удэ, 2014. 24 с.
  3. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: ЛКИ; УРСС, 2008. 284 с.
  4. Карасик В. И. Язык социального статуса. М.: Институт языкознания АН СССР; Волгоградский педагогический институт, 1991. 495 с.
  5. Кузьменкова Ю. Б. От традиций культуры к нормам речевого поведения британцев, американцев и россиян. М.: Сказочная дорога, 2014. 320 с.
  6. Лакофф Дж. Метафоры, которыми мы живем // Язык и моделирование социального взаимодействия: переводы / общ. ред. В. В. Петрова. М.: Прогресс, 1987. С. 126-170.
  7. Шкуратова Е. А. Коммуникативные стратегии и тактики передачи сообщений о военном конфликте // Вестник Кемеровского государственного университета. 2013. Т. 2. № 2 (54). С. 204-209.
  8. Argyle M., Salter V., Nicholson H., Williams M., Burgess P. The Communication of Inferior and Superior Attitudes by Verbal and Nonverbal Signals // The Psychosociology of Language / ed. by S. Moscovici. Chicago: Markham, 1972. P. 54-65.
  9. Brown P., Levinson S. Politeness: Some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1988. 345 p.
  10. Cardon P. W. A Model of Face Practices in Chinese Business Culture: Implications for Western Businesspersons // Thunderbird International Business Review. 2009. Vol. 51. № 1. P. 19-36.
  11. Chen Wen Juan. A Narrative Inquiry into Intercultural Communication. Beijing: National Defense Industry Press, 2012. 388 p.
  12. Hall T. E. The Silent Language. Westpoint: Greenwood Press Publishers, 1959. 257 p.
  13. Hofstede G. Cultures and Organizations: Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival. L.: Profile Books, Ltd., 2003. 113 p.
  14. Hofstede G. Why is culture so important? [Электронный ресурс]. URL: http://www.geerthofstede.com (дата обращения: 15.10.2018).
  15. Mehrabian A. Communication without Words // Vito J. A. de. Communication: Concepts and Processes. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1976. P. 99-106.
  16. Pollyanna: drama / producer S. Harding. United Kingdom: Carlton Productions, Ltd., 2003.
  17. Wardhaugh R. How Conversation Works. Oxford: Blackwell, 1985. 230 p.
  18. Yongqiang LIU. A Paradigm for Business Communication across Cultures: Theoretical Highlights for Practice. Beijing: Tsinghua University Press, 2015. 339 р.
  19. 周杰倫 不能说的秘密 (Секрет) / реж. Джей Чоу. Гонконг: Avex Asia, 2007.

Author information

Natal’ya Valer’evna Dutova

Novosibirsk Military Institute named after General of the Army I. K. Yakovlev of National Guard Troops of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: October 31, 2018.
  • Published: December 28, 2018.

Keywords

  • дистанция власти
  • коммуникативные стратегии и тактики
  • вербальные и невербальные средства
  • русская, английская, китайская культуры
  • социальная иерархия
  • вышестоящий
  • нижестоящий
  • distance of power
  • communicative strategies and tactics
  • verbal and non-verbal means
  • Russian, English, Chinese cultures
  • social hierarchy
  • the superior
  • the inferior

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)