• Original research article
  • February 10, 2019
  • Open access

INTELLIGENT VOICE ASSISTANT ALICE IN CLASSES OF RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE (LEVEL A1)

Abstract

The article is one of the first attempts to describe the didactic potential of the Russian virtual voice assistant Alice (Yandex company) for classes of Russian as a foreign language. The study describes in detail the benefits of using the Russian voice assistant Alice, the communicative opportunities of this intellectual assistant for classes of Russian as a foreign language. The paper provides a brief analysis of the capabilities of analogue foreign voice-controlled programs, on the basis of which the advantages of the domestic development in relation to the techniques of teaching Russian as a foreign language are identified and substantiated. The authors also describe the system of tasks “Conversations with Alice” developed by them for the initial stage of language learning (level A1) and the results of testing this system among foreign students at the Peoples’ Friendship University of Russia.

References

  1. Алиса, ваш голосовой помощник [Электронный ресурс] // Яндекс.Ассистент. URL: https://yandex.ru/support/alice/ (дата обращения: 15.12.2018).
  2. Колесникова Д. С., Рудниченко А. К., Верещагина Е. А., Фоминова Е. Р. Применение современных технологий распознавания речи при создании лингвистического тренажера для повышения уровня языковой компетенции в сфере межкультурной коммуникации [Электронный ресурс] // Науковедение: интернет-журнал. 2017. Т. 9. № 6. URL: https://naukovedenie.ru/PDF/20TVN617.pdf (дата обращения: 15.12.2018).
  3. Представляем голосового помощника Алису [Электронный ресурс]. URL: https://yandex.ru/blog/company/alisa (дата обращения: 15.12.2018).
  4. Руденко-Моргун О. И., Архангельская А. Л., Аль-Кайси А. Н. Учим русский самостоятельно и на уроке: вводный фонетико-грамматический курс. М.: РУДН, 2019. 197 с.
  5. Руденко-Моргун О. И., Архангельская А. Л., Аль-Кайси А. Н., Апакина Л. Вводный фонетико-грамматический курс [Электронный ресурс]. URL: http://lab-rus.ru (дата обращения: 15.12.2018).
  6. Тележинская Е. Л., Дударева О. Б. Мобильное образование - инструмент современного педагога // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2016. № 2 (27). С. 88-94.
  7. IMB Shoebox [Электронный ресурс] // Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Shoebox (дата обращения: 15.12.2018).
  8. Nordrum A. CES 2017: the year of voice recognition [Электронный ресурс]. URL: http://spectrum.ieee.org/tech-talk/consumer-electronics/gadgets/ces-2017-the-year-of-voice-recognition (дата обращения: 15.12.2018).
  9. SpeechKit - речевые технологии Яндекса [Электронный ресурс]. URL: https://yandex.ru/company/technologies/ speech_technologies/ (дата обращения: 15.12.2018).
  10. Underwood J. Exploring AI language assistants with primary EFL students [Электронный ресурс]. URL: https://files.eric.ed. gov/fulltext/ED578302.pdf (дата обращения: 15.12.2018).

Author information

Alisa Nazarovna Al-Kaisi

Peoples’ Friendship University of Russia

Alla Leonidovna Arkhangel’skaya

Peoples’ Friendship University of Russia

Ol’ga Ivanovna Rudenko-Morgun

Peoples’ Friendship University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: November 13, 2018.
  • Published: February 10, 2019.

Keywords

  • русский язык как иностранный (уровень А1)
  • интеллектуальные голосовые помощники (ассистенты)
  • голосовой помощник Алиса компании «Яндекс»
  • голосовой помощник Сири компании “Apple”
  • система коммуникативных заданий
  • Russian as a foreign language (level A1)
  • intelligent voice assistants
  • voice assistant Alice of Yandex company
  • voice assistant Siri of Apple company
  • system of communicative tasks

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)