• Original research article
  • February 10, 2019
  • Open access

INDIVIDUAL EDUCATIONAL ROUTE’S REALISATION FOR LISTENING SKILLS DEVELOPMENT OF NON-LINGUISTIC UNIVERSITY STUDENTS IN BLENDED LEARNING CONTEXT

Abstract

The article deals with educational process organisation issues within the “Foreign Language” discipline in a non-linguistic higher education establishment in the blended learning context. The author identifies the advantages of using the blended learning model with the aim of realising students’ individual educational routes and shows the possibilities of its construction for the development of non-linguistic university students’ listening skills. The paper substantiates the need to differentiate the methods, techniques and means of teaching depending on the level of students’ foreign-language proficiency; examples of listening tasks in the LMS Moodle e-learning environment are given.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Икар, 2009. 448 с.
  2. Аникина Ж. С. Развитие умений учебной автономии у студентов вуза при обучении иностранному языку с использованием подкастов: дисс. … к. пед. н. Н. Новгород, 2013. 224 с.
  3. Зеер Э. Ф., Сыманюк Э. Э. Индивидуальные образовательные траектории в системе непрерывного образования // Педагогическое образование в России. 2014. № 3. С. 74-82.
  4. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. М. - Воронеж: МПСИ; НПО «МОДЭК», 2001. 432 с.
  5. О Федеральной целевой программе развития образования на 2016-2020 годы [Электронный ресурс]: Постановление Правительства Российской Федерации от 23 мая 2015 г. № 497. URL: http://www.firo.ru/wp-content/uploads/ 2015/06/FCPRO_2016-2020.pdf (дата обращения: 01.12.2018).
  6. Соловова Е. Н. Перспективные направления развития вузовской методики преподавания иностранных языков // Вестник МГИМО-Университета. 2013. № 6 (33). С. 67-71.
  7. Сысоев П. В. Обучение по индивидуальной траектории // Язык и культура. 2013. № 4 (24). С. 121-131.
  8. Хуторской А. В. Методика личностно-ориентированного обучения. Как обучать всех по-разному?: пособие для учителя. М.: ВЛАДОС-ПРЕСС, 2005. 383 с.
  9. Bonk C. J., Graham C. R. Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. San Francisco, CA: Pfeiffer Publishing, 2005. 624 p.
  10. Buran A. L., Evseeva A. M. Prospects of Blended Learning Implementation at Technical University [Электронный ресурс] // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 206. Linguistic and Cultural Studies: Traditions and Innovations, LKTI. URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.049 (дата обращения: 01.12.2018).

Author information

Arina Mikhailovna Evseeva

Tomsk State University

About this article

Publication history

  • Received: July 4, 2018.
  • Published: February 10, 2019.

Keywords

  • смешанное обучение
  • индивидуальная образовательная траектория
  • аудитивные умения
  • LMS Moodle
  • иностранный язык
  • неязыковой вуз
  • blended learning
  • individual educational route
  • listening skills
  • foreign language
  • non-linguistic higher education establishment

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)