• Original research article
  • February 10, 2019
  • Open access

SOCIAL NETWORKS USE IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING PRACTICE

Abstract

The article deals with the issues related to the process of the formation of foreign-language information competence through social networks. The author cites a fragment of the research conducted among students and foreign language teachers. Students, who participated in the research, are of the direction “Pedagogical Education”, the specialisation - “Foreign Language”. This research was aimed at identifying the readiness of students and teachers to social networks inclusion in educational process. The study was carried out by the method of questioning. The opinions and expectations of teachers and students regarding social networks use in foreign language teaching practice within blended learning are considered and analysed. The analysis of opinions on the issue of the effectiveness of social networks use for the development of various types of speech activity is conducted. The presented research allows evaluating the pedagogical applicability of social networks in foreign language teaching practice.

References

  1. Аксенова И. Н. Самостоятельная работа в сети Интернет при изучении иностранного языка бакалаврами журналистами на курсе «Иностранный язык для специальных целей» // Современное языковое образование: инновации, проблемы, решения: сборник научных трудов. М.: Московский государственный гуманитарный университет им. М. А. Шолохова, 2015. Вып. 2. С. 53-55.
  2. Кечинов М. Что такое социальные сети. История создания социальных сетей [Электронный ресурс]. URL: http://mkechinov.ru/article.social.html (дата обращения: 12.02.2018).
  3. Клименко О. А. Социальные сети как средство обучения и взаимодействия участников образовательного процесса // Теория и практика образования в современном мире: материалы Международной заочной научной конференции. СПб.: Реном, 2012. С. 405-407.
  4. Малинина И. А. Применение технологий смешанного обучения иностранному языку в высшей школе [Электронный ресурс] // Современные научные исследования и инновации. 2013. № 10. URL: http://web.snauka.ru/issues/ 2013/10/27936 (дата обращения: 03.01.2018).
  5. Можаева Г. В., Фещенко А. В. Использование виртуальных социальных сетей в обучении студентов-гуманитариев // Информационный бюллетень ассоциации «История и компьютер». 2010. № 36. С. 174-175.
  6. Патаракин Е. Д. Социальные взаимодействия и сетевое обучение 2.0. М.: НП «Современные технологии в образовании и культуре», 2009. 176 с.
  7. Раицкая Л. К. Сущность и формирование иноязычной информационной компетенции в высшей школе // Вестник Московского университета. Серия 20. Педагогическое образование. 2010. № 2. С. 28-35.
  8. Сазанов В. М. Социальные сети - анализ и перспективы [Электронный ресурс] // Сайт С. П. Курдюмова. URL: http://spkurdyumov.ru/biology/socialnye-seti-analiz-i-perspektivy/ (дата обращения: 12.02.2018).
  9. Сазанов В. М. Социальные сети - публичная сфера: в 2-х т. М.: Лаборатория СВМ, 2012. Т. 1. 220 с.
  10. Титова С. В. Социальные сервисы в преподавании иностранных языков: перспективы использования [Электронный ресурс]. URL: http://lib2.znate.ru/docs/index-348528.html (дата обращения: 05.01.2018).
  11. Chin-His L., Warschauer M., Blake R. Language learning through social networks: perceptions and reality // Language Learning & Technology. 2016. Vol. 20. № 1. Р. 124-143.
  12. Crystal D. Texts and Tweets: Myths and Realities [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?v= Boj8VYzDAy8 (дата обращения: 24.12.2017).
  13. McBride K. Social-Networking Sites in Foreign Language Classes: Opportunities for Re-creation [Электронный ресурс]. URL: http://www.slu.edu/~kmcbrid8/McBride09_SNS.pdf (дата обращения: 06.01.2018).
  14. Stevenson M. P., Liu M. Learning a Language with Web 2.0: Exploring the Use of Social Networking Features of Foreign Language Learning Websites [Электронный ресурс] // Calico Journal. 2010. Vol. 27. № 2. URL: https://journals.equinoxpub. com/index.php/CALICO/article/view/23033 (дата обращения: 12.12.2017).

Author information

Yuliya Vadimovna Navolochnaya

Moscow State University of Education

About this article

Publication history

  • Received: January 26, 2018.
  • Published: February 10, 2019.

Keywords

  • информационные и коммуникационные технологии
  • социальные сети
  • иноязычная информационная компетенция
  • смешанное обучение
  • техническая применимость социальных сетей
  • педагогическая применимость социальных сетей
  • субъективный опыт
  • information and communication technologies
  • social networks
  • foreign-language information competence
  • blended learning
  • technical applicability of social networks
  • pedagogical applicability of social networks
  • subjective experience

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)