• Original research article
  • February 10, 2019
  • Open access

LINGUO-CONCEPT-CENTRED LESSON IN THE SOLUTION OF THE PROBLEM OF A PUPIL’S ORAL SPEECH DEVELOPMENT

Abstract

The article deals with a linguo-concept-centred lesson built on the basis of the metasubject and linguoculturological approaches. The discussed didactic form is aimed at developing a pupil’s oral speech - a prepared monologic utterance, which is positioned by the author as the projection of a pupil’s individual holistic worldview in oral speech, translating the culture of comprehending scientific and artistic worldviews through solving linguoculturological problems, i.e. the lexical, derivational, etymological analysis of universal concepts.

References

  1. Бердяев Н. Экзистенциальная диалектика божественного и человеческого [Электронный ресурс]. URL: http://www.magister. msk.ru/library/philos/berdyaev/berdn005.htm (дата обращения: 20.12.2018).
  2. Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4-х т. М.: Русский язык - Медиа, 2000. Т. 4. Р - V. 2721 с.
  3. Ефремова Т. Ф. Современный толковый словарь русского языка: в 3-х т. М.: АСТ; Астрель; Харвест, 2006. Т. 3. Р - Я. 976 с.
  4. Касевич В. Б. Буддизм. Картина мира. Язык. СПб.: Петербургское востоковедение, 1996. 288 с.
  5. Колесов В. В. Русская ментальность в языке и тексте. СПб.: Петербургское востоковедение, 2006. 624 с.
  6. Крылов П. А. Этимологический словарь русского языка. СПб.: Полиграфуслуги, 2005. 411 с.
  7. Леонтьев А. Н. О психологической функции искусства (гипотеза) // Художественное творчество и психология / под ред. А. Я. Зися, М. Г. Ярошевского. М.: Наука, 1991. С. 184-187.
  8. Лихачев Д. С. Концептосфера русского языка // Лихачев Д. С. Очерки по философии художественного творчества. СПб.: Блиц, 1999. С. 147-165.
  9. Мишатина Л. Н. Методика и технология речевого развития школьников: лингвоконцептоцентрический подход: монография. СПб.: Сага; Наука, 2009. 264 с.
  10. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка / Российская академия наук, Институт русского языка; Российский фонд культуры. М.: Азъ, 1992. 911 с.
  11. Ришар Ж. Ф. Ментальная активность. Понимание, рассуждение, нахождение решений / сокр. пер. с фр. Т. А. Ребеко. М.: Изд-во Ин-та психологии РАН, 1998. 232 с.
  12. Рыбникова М. А. Очерки по методике литературного чтения. Изд-е 3-е. М.: Учпедгиз, 1963. 313 с.
  13. Степанов Ю. С. Концепты. Тонкая пленка цивилизации. М.: Языки славянских культур, 2007. 248 с.
  14. Тихонов А. Н. Школьный словообразовательный словарь русского языка: пособие для учащихся. Изд-е 2-е, перераб. М.: Просвещение, 1991. 546 с.
  15. Тихонов А. Н., Тихонова Е. Н., Тихонов С. А. и др. Комплексный словарь русского языка / под ред. А. Н. Тихонова. М.: Русский язык, 2001. 1228 с.
  16. Трунцева Т. Н. Интегрированный урок: теоретическое и практическое обоснование реализации в современной школе // Инновационные технологии российского и зарубежного образования: коллективная монография / отв. ред. А. Ю. Нагорнова. Ульяновск: Зебра, 2018. С. 382-396.
  17. Трунцева Т. Н. О реализации концепции преподавания русского языка и литературы в общеобразовательных организациях Российской Федерации // Академический вестник. 2018. № 1. Вып. 27. С. 15-30.
  18. Фасмер М. Этимологический словарь русского языка: в 4-х т. / пер. с нем. и доп. О. Н. Трубачева. Изд-е 3-е, стереотип. СПб.: Терра; Азбука, 1996. Т. 4. 864 с.
  19. Философский энциклопедический словарь / гл. ред. Л. Ф. Ильичев, П. Н. Федосеев, С. М. Ковалев и др. М.: Сов. энциклопедия, 1983. 840 с.
  20. Шадриков В. Д. От индивида к индивидуальности: введение в психологию / Российская академия наук, Институт психологии. М.: Наука, 2009. 654 с.
  21. Шанский Н. М., Боброва Т. А. Школьный этимологический словарь русского языка. Происхождение слов. Изд-е 7-е, стереотип. М.: Дрофа, 2004. 398 с.
  22. Швейцер А. Благоговение перед жизнью / пер. с нем. М.: Прогресс, 1992. 576 с.

Author information

Tat’yana Nikolaevna Truntseva

Academy of Public Administration

About this article

Publication history

  • Received: December 9, 2018.
  • Published: February 10, 2019.

Keywords

  • лингвоконцептоцентрический урок
  • лингвокультурологический подход
  • индивидуальная картина мира
  • подготовленная устная речь
  • внутрипредметные и межпредметные связи
  • концептосфера
  • linguo-concept-centred lesson
  • linguoculturological approach
  • individual worldview
  • prepared oral speech
  • intradisciplinary and interdisciplinary relations
  • conceptual sphere

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)