• Original research article
  • February 10, 2019
  • Open access

METHODOLOGICAL BASES OF TEACHING LISTENING COMPREHENSION TO FOREIGN STUDENTS BY THE MATERIAL OF ENGINEERING-TECHNICAL TEXTS

Abstract

The article considers the specific features of teaching Russian as a foreign language at the preparatory faculty of a non-linguistic university. The novelty of the paper is in the study of the problems of teaching listening comprehension to foreign students by the material of engineering-technical texts. The main difficulties that arise when listening to scientific information at all the stages of language learning are identified. The system of exercises for developing the skills of the listening comprehension of profession-oriented texts is worked out. The practical significance of the study is that the results can be used in the organization of teaching listening comprehension in the educational-professional sphere of activity of foreign students majoring in engineering.

References

  1. Акишина А. А., Каган О. Е. Учимся учить. Для преподавателя русского языка как иностранного. Изд-е 3-е, испр. и доп. М.: Русский язык. Курсы, 2004. 256 с.
  2. Акишина Т. Е., Алексеева Н. Н. Пособие по обучению аудированию и записи лекций. М.: Русский язык, 1989. 86 с.
  3. Башарова Н. Ф., Сабитова Р. Р., Феоктистова Т. В., Богатова Е. Н. и др. Русский язык как иностранный: базовый уровень: учебное пособие / Минобрнауки России; Казанский национальный исследовательский технологический университет. Казань: Изд-во КНИТУ, 2017. 174 с.
  4. Богатова Е. Н., Сабитова Р. Р., Фархетдинова Г. Д. и др. Русский язык как иностранный: элементарный уровень: учебное пособие / Минобрнауки России; Казанский национальный исследовательский технологический университет. Казань: Изд-во КНИТУ, 2018. 204 с.
  5. Богатова Е. Н., Феоктистова Т. В., Габдрахманова П. Л. Русский язык как иностранный: элементарный уровень: практикум / Минобрнауки России; Казанский национальный исследовательский технологический университет. Казань: Изд-во КНИТУ, 2018. 116 с.
  6. Клобукова Л. П. Обучение языку специальности. М.: Изд-во Московского ун-та, 1987. 80 с.
  7. Нахабина М. М., Соболева Н. И., Стародуб В. В. и др. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Базовый уровень. Изд-е 2-е, испр. и доп. М. - СПб.: Златоуст, 2001. 32 с.
  8. Сабитова Р. Р., Исаева Л. Б. Сушка, обжиг, плавление в технологии тугоплавких неметаллических и силикатных материалов: учебное пособие / Министерство образования и науки России; Казанский национальный исследовательский технологический университет. Казань: Изд-во КНИТУ, 2015. 80 с.
  9. Синева Ю. О., Крапивкина О. А. Обучение аудированию на начальных этапах обучения иностранному языку // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2015. № 10 (105). С. 245-249.
  10. Хавронина С. А., Широченская А. И. Русский язык в упражнениях: учебное пособие. М.: Русский язык, 2004. 352 с.
  11. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие для вузов. М.: Высшая школа, 2003. 334 с.

Author information

Gul’naz Dautovna Farkhetdinova

Kazan National Research Technological University

Nailya Fanisovna Basharova

Kazan National Research Technological University

About this article

Publication history

  • Received: November 12, 2018.
  • Published: February 10, 2019.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • принцип межпредметной координации
  • аудирование
  • научный стиль
  • язык специальности
  • инженерно-технический профиль
  • Russian as a foreign language
  • principle of interdisciplinary coordination
  • listening comprehension
  • scientific style
  • specialty language
  • engineering-technical specialization

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)