• Original research article
  • March 10, 2019
  • Open access

VERBALIZATION OF ATTENTION-GETTING STRATEGY IN THE RUSSIAN AND SPANISH ADVERTISING DISCOURSE

Abstract

The article examines a persuasive potential of speech techniques to realize attention-getting strategy by the material of the media discourse of the Spanish and Russian TV advertising texts. The linguo-pragmatic analysis of the chosen texts has shown that attention-getting strategy in the Spanish and Russian advertising discourse is realized by speech techniques at different language levels: phonetic, morphological, lexical, and syntactical ones. The contrastive-comparative analysis of speech techniques helps to identify different structures of the languages as well as difference between the analysed linguo-cultures.

References

  1. Гриценко Е. С., Дуняшева Л. Г. Языковые особенности рэпа в аспекте глобализации // Политическая лингвистика. 2013. № 2. С. 141-147.
  2. Дуняшева Л. Г., Гриценко Е. С. Конструирование гендера в блюзе и рэпе: глобальное и локальное: монография. Н. Новгород: НГЛУ, 2013. 213 с.
  3. Кибрик А. A. Анализ дискурса в когнитивной перспективе: дисс.. д. филол. н. М., 2003. 90 с.
  4. Лебедев-Любимов А. Н. Психология рекламы. СПб.: Питер, 2002. 368 с.
  5. НТВ [Электронный ресурс]. URL: https://www.ntv.ru/ (дата обращения: 07.03.2018).
  6. Остроумова О. Ф. Особенности использования рекламы при обучении французскому языку в языковом вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 4 (82). Ч. 1. C. 198-200.
  7. Первый канал [Электронный ресурс]. URL: https://www.1tv.ru/ (дата обращения: 27.03.2018).
  8. Постнова Т. Е. Прецедентные тексты в рекламе. М.: МГУ, 2007. 126 с.
  9. СТС [Электронный ресурс]. URL: https://ctc.ru/ (дата обращения: 14.02.2018).
  10. Телеканал Россия [Электронный ресурс]. URL: https://russia.tv/ (дата обращения: 13.03.2018).
  11. Aijón Oliva M. A. Tú y usted como estrategias de estilo y persuasión en la comunicación publicitaria [Электронный ресурс] // Tonos Digital. 2009. № 18. URL: https://www.um.es/tonosdigital/znum18/secciones/estudio-1-tu_y_usted.htm (дата обращения: 27.04.2018).
  12. Antena 3 [Электронный ресурс]. URL: https://www.antena3.com/ (дата обращения: 27.03.2018).
  13. Castro Quesada A. Los españoles: cómo llegaron a serlo. Madrid: Taurus ediciones, 1965. 295 p.
  14. García-Yeste M. Press advertisements for food in Spain: Cultural orientations and communicative style // Ibérica. 2013. № 26. P. 200-201.
  15. Kuzmina E. K., Nizamieva L. R., Valeeva A. F. Pragmatic aspect of switching of codes in texts of an advertizing discourse // Journal of Language and Literature. 2016. Vol. 7. Iss. 2. P. 293-296.
  16. La Sexta [Электронный ресурс]. URL: https://www.lasexta.com/ (дата обращения: 08.01.2018).
  17. Litosseliti L. Gender and language: Theory and practice. L. - N. Y.: Hodder Arnold, 2006. 192 p.
  18. Mamaeva A. D., Noskova A. I. Application of innovative technologies in teaching Spanish as a foreign language in high school (on the examples of blogs) // ICERI2017 Proceedings. Seville, Spain, 2017. P. 925-929.
  19. O’Keeffe A. Media and discourse analysis [Электронный ресурс]. URL: https://dspace.mic.ul.ie/bitstream/handle/ 10395/1681/O Keeffe, A. (2011)%20 Media and Discourse Analysis (Book Chapter).pdf;jsessionid=44EEC1FA30181F0AE 46C622F2FD18157?sequence=2 (дата обращения: 26.04.2018).
  20. RTVE [Электронный ресурс]. URL: http://www.rtve.es/ (дата обращения: 17.02.2018).
  21. Telecinco [Электронный ресурс]. URL: https://www.telecinco.es/ (дата обращения: 27.02.2018).
  22. Yakubova D. Concepto de bienestar en las lenguas española y rusa [Электронный ресурс] // Tonos Digital. 2016. № 30. URL: http://www.tonosdigital.com/ojs/index.php/tonos/article/view/1441/841 (дата обращения: 27.04.2018).

Author information

Liliya Gumarovna Gazizova

Kazan (Volga Region) Federal University

Liliya Gaffarovna Dunyasheva

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: December 21, 2018.
  • Published: March 10, 2019.

Keywords

  • рекламный дискурс
  • медийный дискурс
  • стратегия привлечения внимания
  • лингвокультура
  • испанский язык
  • русский язык
  • advertising discourse
  • media discourse
  • attention-getting strategy
  • linguo-culture
  • Spanish language
  • Russian language

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)