VERBALIZATION OF ATTENTION-GETTING STRATEGY IN THE RUSSIAN AND SPANISH ADVERTISING DISCOURSE
Abstract
The article examines a persuasive potential of speech techniques to realize attention-getting strategy by the material of the media discourse of the Spanish and Russian TV advertising texts. The linguo-pragmatic analysis of the chosen texts has shown that attention-getting strategy in the Spanish and Russian advertising discourse is realized by speech techniques at different language levels: phonetic, morphological, lexical, and syntactical ones. The contrastive-comparative analysis of speech techniques helps to identify different structures of the languages as well as difference between the analysed linguo-cultures.
References
- Гриценко Е. С., Дуняшева Л. Г. Языковые особенности рэпа в аспекте глобализации // Политическая лингвистика. 2013. № 2. С. 141-147.
- Дуняшева Л. Г., Гриценко Е. С. Конструирование гендера в блюзе и рэпе: глобальное и локальное: монография. Н. Новгород: НГЛУ, 2013. 213 с.
- Кибрик А. A. Анализ дискурса в когнитивной перспективе: дисс.. д. филол. н. М., 2003. 90 с.
- Лебедев-Любимов А. Н. Психология рекламы. СПб.: Питер, 2002. 368 с.
- НТВ [Электронный ресурс]. URL: https://www.ntv.ru/ (дата обращения: 07.03.2018).
- Остроумова О. Ф. Особенности использования рекламы при обучении французскому языку в языковом вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 4 (82). Ч. 1. C. 198-200.
- Первый канал [Электронный ресурс]. URL: https://www.1tv.ru/ (дата обращения: 27.03.2018).
- Постнова Т. Е. Прецедентные тексты в рекламе. М.: МГУ, 2007. 126 с.
- СТС [Электронный ресурс]. URL: https://ctc.ru/ (дата обращения: 14.02.2018).
- Телеканал Россия [Электронный ресурс]. URL: https://russia.tv/ (дата обращения: 13.03.2018).
- Aijón Oliva M. A. Tú y usted como estrategias de estilo y persuasión en la comunicación publicitaria [Электронный ресурс] // Tonos Digital. 2009. № 18. URL: https://www.um.es/tonosdigital/znum18/secciones/estudio-1-tu_y_usted.htm (дата обращения: 27.04.2018).
- Antena 3 [Электронный ресурс]. URL: https://www.antena3.com/ (дата обращения: 27.03.2018).
- Castro Quesada A. Los españoles: cómo llegaron a serlo. Madrid: Taurus ediciones, 1965. 295 p.
- García-Yeste M. Press advertisements for food in Spain: Cultural orientations and communicative style // Ibérica. 2013. № 26. P. 200-201.
- Kuzmina E. K., Nizamieva L. R., Valeeva A. F. Pragmatic aspect of switching of codes in texts of an advertizing discourse // Journal of Language and Literature. 2016. Vol. 7. Iss. 2. P. 293-296.
- La Sexta [Электронный ресурс]. URL: https://www.lasexta.com/ (дата обращения: 08.01.2018).
- Litosseliti L. Gender and language: Theory and practice. L. - N. Y.: Hodder Arnold, 2006. 192 p.
- Mamaeva A. D., Noskova A. I. Application of innovative technologies in teaching Spanish as a foreign language in high school (on the examples of blogs) // ICERI2017 Proceedings. Seville, Spain, 2017. P. 925-929.
- O’Keeffe A. Media and discourse analysis [Электронный ресурс]. URL: https://dspace.mic.ul.ie/bitstream/handle/ 10395/1681/O Keeffe, A. (2011)%20 Media and Discourse Analysis (Book Chapter).pdf;jsessionid=44EEC1FA30181F0AE 46C622F2FD18157?sequence=2 (дата обращения: 26.04.2018).
- RTVE [Электронный ресурс]. URL: http://www.rtve.es/ (дата обращения: 17.02.2018).
- Telecinco [Электронный ресурс]. URL: https://www.telecinco.es/ (дата обращения: 27.02.2018).
- Yakubova D. Concepto de bienestar en las lenguas española y rusa [Электронный ресурс] // Tonos Digital. 2016. № 30. URL: http://www.tonosdigital.com/ojs/index.php/tonos/article/view/1441/841 (дата обращения: 27.04.2018).
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 21, 2018.
- Published: March 10, 2019.
Keywords
- рекламный дискурс
- медийный дискурс
- стратегия привлечения внимания
- лингвокультура
- испанский язык
- русский язык
- advertising discourse
- media discourse
- attention-getting strategy
- linguo-culture
- Spanish language
- Russian language
Copyright
© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC