• Original research article
  • March 10, 2019
  • Open access

PRECEDENT “GLASS BEAD GAME” AS A FEATURE OF INTERNET FOLKLORE (BY THE EXAMPLE OF THE GENRE “RHYMES-POROSHKI” AND “RHYMES-PIROZHKI”[1])

Abstract

The article is devoted to studying the Internet genre “rhymes-poroshki” from the point of view of precedent units functioning in its structure, which play a decisive role in the texts of the genre. In the course of studying rhymes-poroshki in terms of the conception of linguistic game, the authors identify the following methods of the associative transformation of precedent units: reducing their cultural meaning by introducing new components into the composition, rethinking of one of the components using literalization, development of a new precedent situation entering into relations of contamination with the given one, as well as poetic stylization. In all the cases, associative transformations are aimed at the profanation of original precedent meanings, which is associated with “folk laughing culture” that is the basis of the Internet folklore genre.

References

  1. Бахтин М. М. Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. М.: Худож. лит., 1990. 543 с.
  2. Гридина Т. А. Языковая игра: стереотип и творчество. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 1996. 214 с.
  3. Дымарский М. Д. Между жанром и творчеством, или К становлению пирожкового мышления языковой личности // Жанры речи: сборник статей. Саратов - М.: Лабиринт, 2012. Вып. 8. Памяти К. Ф. Седова. С. 385-390.
  4. Карасик В. И., Слышкин Г. Г. Прецедентные онимы в СМИ. Рецензия на монографию Е. А. Нахимовой «Прецедентные онимы в современной российской массовой коммуникации: теория и методика когнитивно-дискурсивного исследования» (Екатеринбург, 2011) // Политическая лингвистика. 2011. Вып. 3 (37). С. 266-269.
  5. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: Наука, 1987. 264 с.
  6. Красных В. В. Виртуальная реальность или реальная виртуальность. М.: Диалог-МГУ, 1998. 352 с.
  7. Кубрякова Е. С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М.: Языки славянской культуры, 2004. 560 с.
  8. Медиатекст как объект медиалингвистики // Современный медиатекст: учебное пособие / отв. ред. Н. А. Кузьмина. Омск, 2011. С. 11-55.
  9. Порошки [Электронный ресурс]. URL: https://vk.com/sandalporoshki (дата обращения: 01.02.2019).
  10. Словоново - словарь современной лексики, жаргона и сленга [Электронный ресурс]. URL: http://www.slovonovo.ru (дата обращения: 01.02.2019).
  11. Хейзинга Й. Homo ludens. Человек играющий / пер. с нидерл. В. В. Ошиса. М.: Эксмо-пресс, 2001. 352 с.
  12. Химик В. В. Поэтика низкого, или Просторечие как культурный феномен. СПб.: Филологический факультет Санкт-Петербургского государственного университета, 2000. 269 с.
  13. Царевна-лягушка [Электронный ресурс] // Народные русские сказки А. Н. Афанасьева: в 3-х т. М.: Наука, 1985. Т. 2. С. 260-267. URL: http://feb-web.ru/feb/skazki/default.asp?/feb/skazki/texts/af0/af2/af2r--60.html (дата обращения: 01.02.2019).
  14. Чемезова И. А. Прецедентная модель языковой игры в газетном заголовке: автореф. дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2008. 23 с.
  15. Чернявская В. Е. Лингвистика текста: поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность. М.: ЛИБРОКОМ, 2009. 212 с.
  16. Щукина К. А. Прецедентные феномены в пирожках и порошках - новых жанрах современной интернет-поэзии // Мир русского слова. 2015. № 4. С. 49-55.

Author information

Irina Anatol’evna Chemezova

Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin

Elena Aleksandrovna Isakova

Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin

About this article

Publication history

  • Received: January 23, 2019.
  • Published: March 10, 2019.

Keywords

  • интернет-коммуникация
  • интернет-фольклор
  • стишки-порошки
  • стишки-пирожки
  • прецедентные единицы
  • языковая игра
  • Internet communication
  • Internet folklore
  • rhymes-poroshki
  • rhymes-pirozhki
  • precedent units
  • linguistic game

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)