• Original research article
  • March 10, 2019
  • Open access

EDUCATIONAL AND PEDAGOGICAL POSSIBILITIES OF BOOK TRAILER TECHNOLOGY IN SCHOOLCHILDREN’S LITERARY EDUCATION

Abstract

The article attempts to reflect on the specifics of the book trailer as a technology of modern literary education of schoolchildren. Its educational and pedagogical possibilities are evaluated. The book trailer is interpreted by the authors as a special kind of media text, which is both a subject of study and a teaching tool. Its methodological mobility, timesaving character and integrational nature of the content represent significant pedagogical possibilities for various levels of pupils’ literary training. The researchers substantiate the educational effectiveness of using this technology at each stage of work on a literary text in Literature class and in extracurricular activity.

References

  1. Бабкина М. В., Баранова Е. А. Формирование познавательных, регулятивных коммуникативных универсальных учебных действий на уроках литературного чтения. Создание и использование буктрейлера на уроках литературного чтения // Молодой ученый. 2016. № 5-6 (109). С. 7-9.
  2. Банина Т. В. Буктрейлер: смотреть нельзя читать // Образование: ребенок и ученик. 2015. № 2.
  3. Буктрейлер как форма развития читательской компетентности обучающихся: программа повышения квалификации ФГБОУ ВО «Московский педагогический государственный университет». М.: МПГУ, 2017. 14 с.
  4. Волкова Н. В. Буктрейлер как «визуальное эссе» в контексте формирования читательского интереса // Культура. Духовность. Общество. 2015. № 16. С. 209-213.
  5. Колодина Н. А. Использование ИКТ на уроках литературы… // Образование. Наука. Карьера: сборник тезисов региональной научно-практической конференции проектных и исследовательских работ. М.: Перо, 2016. С. 89-91.
  6. Мохунь О. А. Буктрейлер как инновационное средство повышения интереса к чтению у школьников // Обучение русскому языку и литературе: формы, методы, инновации: сборник материалов III Всероссийской научно-методической конференции (г. Саратов, 4 декабря 2015 г.). Саратов, 2016. С. 76-80.
  7. О Концепции программы поддержки детского и юношеского чтения в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Распоряжение Правительства РФ от 3 июня 2017 г. № 1155-р. URL: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/ doc/71591850/ (дата обращения: 18.12.2018).
  8. Тексты новой природы в образовательном пространстве современной школы: сборник материалов VIII Международной научно-практической конференции «Педагогика текста» (г. Санкт-Петербург, 21 октября 2016 г.) / под ред. Т. Г. Галактионовой, Е. И. Казаковой. СПб.: Лема, 2016. 118 с.
  9. Щербинина Ю. В. Смотреть нельзя читать. Буктрейлерство как издательская стратегия в современной России [Электронный ресурс]. URL: http://magazines.russ.ru/voplit/2012/3/s8.html (дата обращения: 13.12.2018).

Author information

Svetlana Dmitrievna Kolova

Mordovian State Pedagogical Institute named after M. E. Evseviev

Aleksandr Sergeevich Vrublevskii

Plekhanov Russian University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: December 18, 2018.
  • Published: March 10, 2019.

Keywords

  • современные информационно-коммуникационные технологии
  • литературное образование школьников
  • визуализация
  • мультимедиа
  • медиатекст
  • технология буктрейлера
  • интерактивные возможности
  • классификации буктрейлеров
  • modern information and communication technologies
  • literary education of schoolchildren
  • visualization
  • multimedia
  • media text
  • book trailer technology
  • interactive possibilities
  • classifications of book trailers
  • reader’s, analytical, interpretational, literary and creative activity of a teenage reader

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)