• Original research article
  • April 10, 2019
  • Open access

COGNITIVE MODELLING OF THE CONCEPTS ECONOMIC CONFLICT AND POLITICS IN THE ASPECT OF THEIR INTERACTION (BY THE MATERIAL OF THE FINANCIAL AND ECONOMIC EDITION “THE FINANCIAL TIMES”)

Abstract

The article is devoted to studying the interaction of the concepts ECONOMIC CONFLICT and POLITICS in the English-language economic media discourse. The author considers the problem of the cognitive modelling method used for concepts. It is revealed that the verbal basis for the concept ECONOMIC CONFLICT consists of the lexemes “a trade war”, “the tension over trade”, “the battle over trade”, and for the concept POLITICS - “the Trump administration” and “the cold war”. The paper ascertains that the interaction of the studied concepts occurs both at the level of the lexeme “war”, and indirectly - at the subtext level.

References

  1. Бочарникова Е. А. Особенности репрезентации экономических концептов посредством интердискурсивного взаимодействия (на примере концепта РЕЦЕССИЯ) // Вопросы когнитивной лингвистики. 2012. № 4 (33). С. 24-30.
  2. Гуслякова А. В. Теоретические основы моделирования медиадискурса: монография. М.: Изд-во РУДН, 2014. 182 с.
  3. Колижук Л. В. Взаимодействие концептуальных областей концептов “family” и “home” в рамках концептосферы «межличностные отношения» // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2012. № 14. С. 91-100.
  4. Малгатаева М. М. Взаимодействие концептов SYMPATHIE и ERFOLG в немецком массмедийном дискурсе // Исследования и разработки в перспективных научных областях: сборник материалов I Международной научно-практической конференции / под общ. ред. С. С. Чернова. Новосибирск: ООО «Центр развития научного сотрудничества», 2017. С. 78-81.
  5. Поветкина Ю. В. Моделирование как метод лингвистического исследования // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2012. № 6 (17). С. 132-136.
  6. Ремхе И. Н. Статус модели в лингвистических науках и ее реализация в когнитивном моделировании языка // Вестник Челябинского государственного университета. 2007. № 8 (86). Филология. Искусствоведение. С. 94-98.
  7. Романова Т. В. Моделирование как метод верификации в когнитивной лингвистике // Когнитивные исследования языка. 2014. № 16. С. 322-327.
  8. Шацкая Ж. Ю. Взаимодействие концептов «Мода», «Стиль» и “Fashion”, “Style” в русской и английской картинах мира // Казанская наука. 2011. № 3. С. 103-105.
  9. Шнякина Н. Ю. Этапы моделирования событийного концепта (на примере вербализованной ситуации познания запаха) // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 2. С. 434-440.
  10. Cambridge English Dictionary [Электронный ресурс]. URL: https://dictionary.cambridge.org (дата обращения: 03.02.2019).
  11. China and the US: Trade war or cold war? [Электронный ресурс] // The Financial Times. 2018. December 6. URL: https://www.ft.com/content/fe6f63ea-f964-11e8-af46-2022a0b02a6c (дата обращения: 04.02.2019).
  12. Fauconnier G., Turner M. Conceptual Integration Networks [Электронный ресурс]. URL: http://www.cogsci.ucsd.edu/ ~faucon/BEIJING/CIN.pdf (дата обращения: 03.02.2019).
  13. Oxford English Dictionary [Электронный ресурс]. URL: https://en.oxforddictionaries.com (дата обращения: 03.02.2019).

Author information

Olesya Aleksandrovna Tremaskina

Ogarev Mordovia State University

About this article

Publication history

  • Received: February 24, 2019.
  • Published: April 10, 2019.

Keywords

  • когнитивное моделирование
  • концепт
  • взаимодействие
  • экономический конфликт
  • политика
  • экономический медиадискурс
  • cognitive modelling
  • concept
  • interaction
  • economic conflict
  • politics
  • economic media discourse

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)