• Original research article
  • April 10, 2019
  • Open access

USE OF TROPES FOR VERBAL INFLUENCE IN NEWS PROGRAMS OF MODERN TELEVISION

Abstract

Recently, the role of mass media communication has been growing, and there has been increase in verbal influence on public consciousness in the mass media. Journalists and TV presenters use various tropes and figures of speech actively thereby attracting the audience’s attention to their materials. The linguistic component is also complemented by visual means of expression, such as picture, cut, graphics, and musical accompaniment. All together it forms a powerful suggestive effect. The author considers the use of tropes in the news programs of modern domestic TV channels and the mechanisms of their impact on the audience.

References

  1. Балахонская Л. В., Сергеева Е. В. Лингвистика речевого воздействия и манипуляция: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2016. 352 с.
  2. Баско Н. В. Фразеологизмы в языке современных российских СМИ: лексикографическое описание: монография. М.: КДУ; Университетская книга, 2016. 192 с.
  3. Желтухина М. Р. Специфика речевого воздействия тропов в языке СМИ [Электронный ресурс]: автореф. дисс. … д. филол. н. URL: http://www.dslib.net/jazyko-znanie/specifika-rechevogo-vozdejstvija-tropov-v-jazyke-smi.html (дата обращения: 07.02.2019).
  4. Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием. М.: Эксмо, 2005. 832 с.
  5. Лубченков Ю. Н. Суггестия и харизма. М.: Центр гуманитарных исследований; Центр политических кампаний и избирательных технологий, 1998. 42 с.
  6. Скороходова Е. Ю. Язык как фактор структурирования социального пространства эпохи: монография. М.: Глобус, 2008. 190 с.
  7. Словарь-справочник лингвистических терминов [Электронный ресурс]: пособие для учителя / сост. Д. Э. Розенталь, М. А. Теленкова. URL: http://rus-yaz.niv.ru/doc/linguistic-terms/index.htm (дата обращения: 07.02.2019).
  8. https://russia.tv/ (дата обращения: 05.03.2019).
  9. https://www.1tv.ru/ (дата обращения: 05.03.2019).
  10. https://www.ntv.ru/ (дата обращения: 05.03.2019).

Author information

Ekaterina Andreevna Borodyanskaya

Russian State Social University

About this article

Publication history

  • Received: February 14, 2019.
  • Published: April 10, 2019.

Keywords

  • телевидение
  • речевое воздействие
  • тропы
  • фигуры речи
  • публицистический текст
  • манипуляция
  • средства массовой информации
  • television
  • verbal influence
  • tropes
  • figures of speech
  • journalistic text
  • manipulation
  • mass media

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)