• Original research article
  • May 13, 2019
  • Open access

MOTIVES FOR INDIVIDUAL’S SELF-PRESENTATION IN THE INTERNET SPACE BY USING A NICKNAME

Abstract

The article considers the issues of self-presentation and describes nomination processes in the Internet space. A nickname comes out as the basic means to nominate a subject of Internet communication. This nominative unit is considered in comparison with the onomasticon of the surrounding space. The comprehensive approach to studying personal identification in the Internet space has allowed the authors to examine a nickname from different viewpoints: linguistic, linguo-psychological and socio-linguistic ones. The authors provide a comparative analysis of motives for naming of real and virtual communicative space.

References

  1. Абрамова А. Г. Лингвистические особенности электронного общения: на материале французского, английского и русского языков: дисс. … к. филол. н. М., 2005. 227 с.
  2. Аникина М. Н. Лингвострановедческий анализ русских антропонимов (личное имя, отчество, фамилия): дисс. … к. филол. н. М., 1988. 195 с.
  3. Аникина Т. В. Сопоставительное исследование виртуального антропонимикона англоязычных, русскоязычных и франкоязычных чатов: дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2011. 224 с.
  4. Асмус Н. Г. Лингвистические особенности виртуального коммуникативного пространства: дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2005. 265 с.
  5. Ахренова Н. А. Интернет-дискурс как глобальное межкультурное явление и его языковое оформление: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2009. 35 с.
  6. Дубских А. И. Интернет-пространство как сфера реализации отрицательной самопрезентации юмористическими средствами // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2019. № 2 (199). С. 14-20.
  7. Кисель О. В., Заруцкая Ж. Н. Межъязыковая передача личного имени через призму коннотативного аспекта семантики онимов // Проблемы истории, филологии, культуры. 2015. № 3 (49). С. 393-399.
  8. Леонтович О. А. Компьютерный дискурс: языковая личность в виртуальном мире // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс. Волгоград, 2000. С. 191-199.
  9. Arkin R. M. Self-presentation styles // Impression management theory and social psychological research. N. Y.: Academic Press, 1981. P. 311-333.
  10. Barry H., Harper A. S. National Differences in Personality and Predictability of Gender from Personal Names // Cross-Cultural Research. 2013. Vol. 47. P. 363-371.
  11. Butler J. O. Name, Place and Emotional Space: Themed Semantics in Literary Onomastic Research: PhD thesis. Glasgow, 2013. 243 p.
  12. Jones E. E., Pittman T. S. Toward a general theory of strategic self-presentation // Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1982. Vol. 1. P. 231-261.
  13. Leary M. R., Kowalski R. M. Impression management: A literature review // Psychological Bulletin. 1990. Vol. 107. P. 34-47.
  14. Robinson C. L. Onomasturgy vs. Onomastics: An Introduction to the Namecraft of Ursula K. Le Guin // Names. 2011. Vol. 59. № 3. P. 129-138.
  15. Sakallı E. New Trends in Name-Giving in Turkey // Вопросы ономастики. 2016. Т. 13. № 1. С. 171-177. DOI: 10.15826/vopr_onom.2016.13.1.010.
  16. Schutz А. Assertive, offensive, protective, and defensive styles of self-presentation: A taxonomy // Journal of Psychology. 1998. Vol. 132. № 6. Р. 611-628.

Author information

Olesya Vladimirovna Kisel'

Nosov Magnitogorsk State Technical University

Angelina Ivanovna Dubskikh

Nosov Magnitogorsk State Technical University

Anna Vladimirovna Butova

Nosov Magnitogorsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: March 25, 2019.
  • Published: May 13, 2019.

Keywords

  • интернет-пространство
  • самопрезентация
  • никнейм
  • самономинация
  • мотивы имянаречения
  • имя
  • оним
  • Internet space
  • self-presentation
  • nickname
  • self-nomination
  • motives for naming
  • name
  • onym

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)