• Original research article
  • May 13, 2019
  • Open access

USE OF WEB APPLICATIONS AS TOOLS FOR COLLABORATIVE WORK OF TEACHERS AND STUDENTS WHEN WORKING WITH TEXTS AT A TECHNICAL UNIVERSITY

Abstract

The article discusses the possibilities of using web applications as tools for collaborative activity when working with texts at the university. The characteristic features of the currently available applications are analysed. The paper reveals and substantiates the possibility of including web applications in the educational process of the university, especially in the framework of collaborative activity. The available web applications providing tasks for some stages of work with texts are identified. They include a design project. Basing on the study, the authors offer recommendations for specific applications use for various activities.

References

  1. Булкина Н. А. Совместное обучение российских и зарубежных студентов [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka. ru/article/n/sovmestnoe-obuchenie-rossiyskih-i-zarubezhnyh-studentov (дата обращения: 30.11.2018).
  2. Гайворонская А. В. Педагогические условия развития диалога в совместной деятельности [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskie-usloviya-razvitiya-dialoga-v-sovmestnoy-deyatelnosti (дата обращения: 04.02.2019).
  3. Колпаков С. Н. К вопросу о становлении образовательного содержания совместного действия в педагогике [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-o-stanovlenii-obrazovatelnogo-soderzhaniya-sovmestnogo-deystviya-v-pedagogike (дата обращения: 04.02.2019).
  4. Ложкина Н. А., Голубчиков А. Я. Отбор и структурирование содержания совместного обучения [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/otbor-i-strukturirovanie-soderzhaniya-sovmestnogo-obucheniya (дата обращения: 30.11.2018).
  5. Макаренко О. В. Интерактивные образовательные технологии в вузе [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/interaktivnye-obrazovatelnye-tehnologii-v-vuze (дата обращения: 04.02.2019).
  6. Мандрикова Г. М. Технология совместного обучения: правила для преподавателя [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tehnologiya-sovmestnogo-obucheniya-pravila-dlya-prepodavatelya (дата обращения: 30.11.2018).
  7. Морозов М. Н., Герасимов А. В., Курдюмова М. Н. Системы совместной учебной деятельности на основе компьютерных сетей [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistemy-sovmestnoy-uchebnoy-deyatelnosti-na-osnove-kompyuternyh-setey (дата обращения: 30.11.2018).
  8. Обсков А. В. К проблеме организации интерактивного обучения иностранному языку в вузе [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-probleme-organizatsii-interaktivnogo-obucheniya-inostrannomu-yazyku-v-vuze (дата обращения: 30.11.2018).
  9. Haake J., Schwabe G., Wessner M. CSCL-Kompendium: Lehr- und Handbuch zum computerunterstützten kooperativen Lernen. München: Oldenburg, 2012. 524 S.
  10. Wageneder G., Jadin T. eLearning2.0 - Neue Lehr/Lernkultur mit Social Software? [Электронный ресурс]. URL: http://www.wageneder.net/artikel/fnma-13.html (дата обращения: 14.08.2018).
  11. Wheeler S. All Changing: The Social Web and the Future of Higher Education [Электронный ресурс]. URL: http://citeseerx. ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=FF3CDBC3717573428108005DBA339F20?doi=10.1.1.498.7212&rep=rep1&type=pdf (дата обращения: 14.08.2018).

Author information

Tat’yana Anatol’evna Rakhimova

Tomsk State University of Architecture and Building

Irina Petrovna Kaseka

Tomsk State University of Architecture and Building

About this article

Publication history

  • Received: March 12, 2019.
  • Published: May 13, 2019.

Keywords

  • совместная деятельность
  • веб-приложения в образовательном процессе
  • технологии высшего образования
  • работа с текстом в вузе
  • коммуникативная компетентность
  • проектная деятельность
  • информационные технологии
  • collaborative activity
  • web applications in educational process
  • technologies of higher education
  • working with text at the university
  • communicative competence
  • project activity
  • information technologies

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)