• Original research article
  • May 13, 2019
  • Open access

PROFESSIONAL AND PERSONAL DEVELOPMENT OF A FUTURE FOREIGN LANGUAGE TEACHER BY MEANS OF LINGUO-THEORETICAL DISCIPLINES

Abstract

The article examines the possibilities for professional and personal development when training a bachelor of pedagogical education - a future foreign language teacher - by means of linguo-theoretical disciplines. Professional and personal development is considered as a purpose of higher education. The authors clarify the role of philological and professional linguistic competences in the professional and personal development of a foreign language teacher, formulate requirements for the content and realization of linguo-theoretical disciplines from the viewpoint of a future teacher’s professional and personal development.

References

  1. Зимняя И. А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата современного образования [Электронный ресурс] // Эйдос. 2006. 5 мая. URL: http://www.eidos.ru/journal/2006/0505.htm (дата обращения: 02.02.2019).
  2. Комякова И. М. Интегративный подход как основа формирования филологической компетенции будущих учителей иностранного языка // Профессиональное становление учителя иностранного языка в системе педагогического образования: материалы Международной конференции (г. Москва, 12-14 октября 2017 г.). М.: МГПУ; Языки народов мира; ТЕЗАУРУС, 2017. С. 137-139.
  3. Комякова И. М. К проблеме определения компонентного состава профессиональной компетентности учителя иностранного языка - бакалавра // Теория и практика обучения иностранным языкам: традиции и инновации: сборник статей Международной научно-практической конференции памяти академика РАО И. Л. Бим. М.: ТЕЗАУРУС, 2013. С. 183-190.
  4. Комякова И. М. Филологическая компетенция как компонент профессиональной компетентности учителя иностранных языков - бакалавра // Педагогический дискурс: новые стратегии подготовки учителей иностранных языков: материалы Международной конференции (г. Москва, 17-19 марта 2016 г.). М.: МГПУ; Языки народов мира, 2016. С. 75-80.
  5. Маркова А. К. Психология профессионализма. М.: Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. 308 с.
  6. Митина Л. М. Психология профессионального развития учителя. М.: Флинта; МПСИ, 1998. 200 с.
  7. Орбодоева Л. М. Метакомпетенция как основа формирования универсальных компетенций в языковом вузе // Язык - культура. Мышление - познание. Интегративные исследования: материалы Международной научной конференции (г. Улан-Удэ, 28-30 июня 2018 г.). Улан-Удэ: Изд-во БГУ, 2018. С. 300-305.
  8. Трешина И. В. Развитие профессионально-лингвистической компетенции преподавателя иностранного языка в курсе «Профессионально-педагогическая интерпретация текста»: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2005. 17 с.
  9. Шамова Т. И., Давыденко Т. М. Управление образовательным процессом в адаптивной школе. М.: Центр «Педагогический поиск», 2001. 384 с.
  10. Языкова Н. В., Макеева С. Н. Формирование методической компетенции учителя иностранного языка в университете. М.: ТЕЗАУРУС, 2015. 288 с.

Author information

Irina Nikolaevna Stolyarova

Buryat State University named after D. Banzarov

Elena Viktorovna Vasil'eva

Buryat State University named after D. Banzarov

Elena Alekseevna Babushkina

Buryat State University named after D. Banzarov

About this article

Publication history

  • Received: March 27, 2019.
  • Published: May 13, 2019.

Keywords

  • профессионально-личностное развитие
  • педагогическое образование
  • учитель иностранного языка
  • лингвотеоретические дисциплины
  • ФГОС ВО 3++
  • филологическая компетенция
  • профессионально-лингвистическая компетенция
  • professional and personal development
  • pedagogical education
  • foreign language teacher
  • linguo-theoretical disciplines
  • Federal State Educational Standard of Higher Education 3++
  • philological competence
  • professional linguistic competence

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)