• Original research article
  • May 13, 2019
  • Open access

METHODOLOGICAL RECOMMENDATIONS FOR TEACHING SEMANTIC AND STYLISTIC INTERPRETATION OF A FOREIGN TEXT TO FUTURE LINGUISTS (DISTANT LEARNING)

Abstract

Relevance of the study is conditioned by the gap between the requirements of the Federal State Educational Standard concerning the level of competences and extra-mural linguistic students’ actual achievements in studying the discipline “Practical Course of the Culture of Speech Communication”. The author examines the problems of teaching semantic and stylistic interpretation of a fiction text to extra-mural students and suggests a set of educational techniques and methodological recommendations focused on optimizing this kind of activity.

References

  1. Воронцова Т. Ю. Основы семантико-стилистической интерпретации текста: учебное пособие. Н. Новгород: НГЛУ, 2005. 80 с.
  2. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учебное пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. Изд-е 3-е, стер. М.: Академия, 2006. 336 с.
  3. Голубева К. Г., Колосова Т. Ю., Наумова Т. М. Тематический словарь: учебно-методические материалы для студентов 4 курса. Н. Новгород: НГЛУ, 2017. 56 с.
  4. Дичковская Е. А. Особенности обучения интерпретации художественного текста малой формы в вузе // Теория и практика профессионально ориентированного обучения иностранным языкам: материалы VII Международной научно-практической конференции (г. Минск, 15-17 мая 2014 г.). Мн.: Международный университет «МИТСО», 2014. С. 171-175.
  5. Долинин К. А. Интерпретация текста: французский язык: учебное пособие. Изд-е 4-е. М.: КомКнига, 2010. 304 с.
  6. Коряковцева Н. Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык: пособие для учителей. М.: АРКТИ, 2002. 176 с.
  7. Куренкова Т. П., Загорная Л. П., Ильина С. Ю. English Graded Course: Fourth Year. Н. Новгород: НГЛУ, 2010. 316 с.
  8. Рабочая программа учебной дисциплины «Практикум по культуре речевого общения». Направление подготовки 25.05.04 «Лингвистика». Н. Новгород: НГЛУ, 2018. 17 с.
  9. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по специальности 45.03.02 «Лингвистика» (уровень бакалавриата) [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/news/7/400 (дата обращения: 10.03.2019).

Author information

Svetalana Anatol’evna Fatueva

Linguistics University of Nizhny Novgorod

About this article

Publication history

  • Received: March 13, 2019.
  • Published: May 13, 2019.

Keywords

  • семантико-стилистическая интерпретация
  • художественный текст
  • студенты заочной формы обучения
  • иностранный язык
  • лингвистический вуз
  • методические рекомендации
  • semantic and stylistic interpretation
  • fiction text
  • extra-mural students
  • foreign language
  • linguistic higher education establishment
  • methodological recommendations

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)