• Original research article
  • June 10, 2019
  • Open access

“EDUCATION” SUBJECT MATTER IN REPORTS OF THE GERMAN NEWSPAPER “DIE ZEIT” (GENDER ASPECT)

Abstract

The article is devoted to the gender analysis of the linguistic features of the “report” text type in the German press. Main attention is focused on the construction of male and female authors’ gender identity. Gender differences in male and female addressers’ written speech are considered from the point of view of the structural, contextually conditioned and communicative-functional characteristics of the “report” text type. Texts about education problems in the German newspaper “Die Zeit” since 2014 serve as the research material.

References

  1. Горошко Е. И. Языковое сознание: гендерная парадигма. М. - Х.: ИНЖЭК, 2003. 440 с.
  2. Кирилина А. В. Гендерные исследования в отечественной лингвистике: проблемы, связанные с бурным развитием // Гендер: язык, культура, коммуникация: доклады Второй международной конференции (г. Москва, 22-23 ноября 2001 г.). М.: МГЛУ, 2002. С. 5-13.
  3. Черкун Е. Ю. Гендерная спецификация немецкоязычных публицистических текстов. Улан-Удэ: Издательство Бурятского госуниверситета, 2013. 168 с.
  4. Черкун Е. Ю. Сопоставительный анализ языковых моделей образов Владимира Путина и Ангелы Меркель (на материале заголовков в современной немецкой и российской прессе) // Вестник Бурятского государственного университета. 2014. Вып. 10. Ч. 2. С. 63-67.
  5. Шмелева Т. В. Жанр в современной медиасфере // Жанры речи: сборник научных трудов / под ред. В. В. Дементьева. Саратов - М.: Лабиринт, 2012. Вып. 8. Памяти К. Ф. Седова. С. 26-37.
  6. Brinker K. Linguistische Textanalyse: Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. 4., durchges. und erw. Aufl. Berlin: Erich Schmidt, 1997. 165 S.
  7. Bucher H.-J. Pressekommunikation: Grundstrukturen einer öffentlichen Form der Kommunikation aus linguistischer Sicht. Tübingen: Niemeyer, 1986. 240 S.
  8. Güntner S. Die kommunikative Konstruktion der Geschlechterdifferenz // Muttersprache. 2001. № 3. S. 205-219.
  9. Kerstan T. Deutschland gibt zu wenig Geld für seine Grundschüler aus // Die Zeit. 2015. № 48.
  10. Klann-Delius G. Sprache und Geschlecht. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler Stuttgart, 2005. 230 S.
  11. Littman A. Meine Eltern, die Panik und ich // Die Zeit. 2016. № 21.
  12. Lüger H.-H. Pressesprache. 2., neu, bearbeitete Auflage. Tübingen: Niemeyer, 1995. 169 S.
  13. Sadigh P. Das ifo-Bildungsbarometer zeigt: Die Deutschen wünschen sich bessere Kindergärten und Schulen - und halten Noten für entscheidend // Die Zeit. 2015. № 13.
  14. Weber S. Wie lange will ich weg? // Die Zeit. 2015. № 24.

Author information

Elena Yur’evna Cherkun

Buryat State University named after D. Banzarov

Svetlana Viktorovna Grigor’eva

Buryat State University named after D. Banzarov

About this article

Publication history

  • Received: March 11, 2019.
  • Published: June 10, 2019.

Keywords

  • теория текста
  • гендерология
  • тема-рематическое развертывание
  • структурные, контекстуально-обусловленные, коммуникативно-функциональные признаки
  • речевые стратегии и тактики
  • text theory
  • gender studies
  • theme-rheme deployment
  • structural, contextually conditioned, communicative-functional characteristics
  • speech strategies and tactics

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)