• Original research article
  • June 10, 2019
  • Open access

COMPETENCE-BASED APPROACH IN EDUCATION AS A NECESSARY CONDITION FOR PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS WITHIN HIGHER SCHOOL

Abstract

The article is devoted to one of the priority areas in the Russian education modernisation: transition from the knowledge paradigm to the competence-based one. The authors analyse the evolution of the competence notion in education and consider in detail the methodological basis for the competence-based approach developed in the framework of the European project ‘Tuning’. By the example of the ‘Business English + Knowledge Management’ educational project implemented by the authors, practical importance of using a single training complex that combines the methodology of the competence-based approach and digital technology in the process of acquiring professional competences by students is proved.

References

  1. Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» [Электронный ресурс]: утверждена Постановлением Правительства Российской Федерации от 26.12.2017 № 1642. Приложение 1. URL: http://static. government.ru/media/acts/files/0001201712290016.pdf (дата обращения: 26.04.2019).
  2. Гулая Т. М. Инновационные технологии в преподавании и изучении английского языка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 1 (43). Ч. 2. С. 72-74.
  3. Гулая Т. М., Романова С. А. Предметно-языковое интегрированное обучение с использованием информационно-коммуникационных технологий в неязыковом вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 2 (56). Ч. 2. C. 181-184.
  4. Прогноз долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2030 года [Электронный ресурс] / Министерство экономического развития Российской Федерации. М., 2013. URL: http://economy. gov.ru/minec/activity/sections/macro/prognoz/doc20130325_06 (дата обращения: 27.03.2019).
  5. Романова С. А. Обучение иностранным языкам в свете реализации общеевропейской концепции плюрилингвизма // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 9 (39). Ч. 1. С. 142-144.
  6. Chomsky A. N. Syntactiс Structures. Second edition. Berlin - N. Y.: Mouton de Gruyter, 2002. 117 р.
  7. Hymes D. Inequality in language: Taking for granted // Working Papers in Educational Linguistics. 1992. Vol. 8. № 1. P. 1-30.
  8. Hymes D. Toward linguistic competence // AILA Review / Revue de l’AILA (Association Internationale de Linguistique Appliquée). 1985. № 2. P. 9-23.
  9. Monchatre S. Normalisation des compétences et rationalisation pédagogique // Le cas de la formation technique au Québec. Recherches en éducation. 2009. № 7. P. 41-53.
  10. Perrenoud P. L’approche par compétences: une réponse à l’échec scolaire? [Электронный ресурс] // Réussir au collégial / Association québécoise de pédagogie collégiale. Actes du 20e colloque de l’AQPC (2000. Laval, Québec). URL: https://cdc.qc. ca/actes_aqpc/2000/7E03-Perrenoud.pdf (дата обращения: 27.03.2019).
  11. Universities’ contribution to the Bologna Process. An introduction. 2nd edition [Электронный ресурс] // Competences in the teaching and learning process. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/publications/278-universitiesacontribution-to-the-bologna-process-an-introduction-english-version.html (дата обращения: 27.03.2019).

Author information

Tat'yana Mikhailovna Gulaya

Plekhanov Russian University of Economics

Svetlana Anatol'evna Romanova

Plekhanov Russian University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: April 2, 2019.
  • Published: June 10, 2019.

Keywords

  • компетентностный подход
  • дидактика языка
  • коммуникативная компетенция
  • модернизация образования
  • академические знания
  • профессионально-ориентированное обучение
  • образовательная парадигма
  • competence-based approach
  • language didactics
  • communicative competence
  • modernization of education
  • academic knowledge
  • professionally-oriented teaching
  • paradigm of education

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)