• Original research article
  • June 10, 2019
  • Open access

BOOK PRESENTATION STRATEGY IN CULTURAL-EDUCATIONAL RADIO PROGRAM

Abstract

The article discusses the communicative strategy of presenting a book in a cultural-educational radio program. The source of the analysed material is the Book Casino program of the Echo of Moscow radio station. The author analyses the key communicative tactics used by the presenters and guests of the studio to implement this strategy. The main means of the linguistic embodiment of the identified communicative tactics are revealed. The conclusion is made about the pragmalinguistic role of the selected units and the social significance of a radio program dedicated to the presentation of books.

References

  1. Арсеньева Т. Е. Коммуникативные стратегии и тактики просветительского радиотекста (на материале программы «Говорим по-русски»): автореф. дисс. … к. филол. н. Томск, 2013. 25 с.
  2. Волкова Е. В. Анализ языковой личности радиоведущей «Эхо Москвы» Ксении Лариной // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 434. С. 12-18.
  3. Культурно-просветительские функции радио и ТВ [Электронный ресурс]. URL: https://studfiles.net/preview/ 3112798/page:13/ (дата обращения: 18.12.2018).
  4. Медиалингвистика в терминах и понятиях: словарь-справочник / под ред. Л. Р. Дускаевой; ред. В. В. Васильева, Ю. М. Коняева, А. А. Малышев, Т. Ю. Редькина. М.: ФЛИНТА, 2018. 440 с.
  5. Нестерова Н. Г. Диалогическое взаимодействие участников культурно-просветительской радиопрограммы // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2015. № 2 (32). С. 253-257.
  6. Нестерова Н. Г., Шилина В. В. Культурно-просветительские интернет-радиоресурсы в обучении РКИ // Казанская наука. 2015. № 11. С. 173-176.
  7. Перевалов В. В. Культуроформирующая деятельность журналистики: условия и факторы оптимальной реализации культуроформирующих функций СМИ [Электронный ресурс]. URL: http://cheloveknauka.com/v/95943/a?#?page=1 (дата обращения: 15.03.2019).
  8. Сабаева Ю. С. Коммуникативные тактики создания медиаобраза Сибири в региональном радиотексте // Огарёв-online. 2017. № 4 (93). С. 1-5.
  9. Толстунова М. А. Культуроформирующие функции деловой прессы (газеты «Коммерсантъ» и «Ведомости») // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2012. № 1 (2). С. 350-354.
  10. Фащанова С. В. Коммуникативные стратегии презентации самопрезентации и способы их языкового воплощения в радиопрограммах о культуре // Казанская наука. 2015. № 11. С. 194-196.
  11. http://litradio.ru/prog.htm (дата обращения: 19.04.2019).
  12. http://xn--80aai4c.xn--p1ai/ (дата обращения: 19.04.2019).
  13. http://zvukokniga.ucoz.ru (дата обращения: 19.04.2019).
  14. https://laradiofm.ru/station-2337 (дата обращения: 19.04.2019).
  15. https://online-red.com/radio/myradio-detskye-skazki.html (дата обращения: 19.04.2019).
  16. https://online-red.com/radio/radiokniga.html (дата обращения: 19.04.2019).
  17. https://online-red.com/radio/staroe-radio-detskoe-radio.html (дата обращения: 19.04.2019).
  18. https://radiomayak.ru/podcasts/podcast/id/703/ (дата обращения: 19.04.2019).
  19. https://vsefm.com/radio/101-ru-skazki/ (дата обращения: 19.04.2019).
  20. https://www.youtube.com/channel/UCcNuyKUXXlLBdOJ1qVHlgPw (дата обращения: 15.03.2019).
  21. Lüthje C. Kulturradio in Deutschland 2010: Versuch einer Bestandsaufnahme // Publizistik. 2010. B. 55. № 1. S. 23-39.
  22. Mario De la Torre Espinosa. La programación cultural de los medios comunitarios: El caso de Radio Almaina // DIXIT. 2018. № 29. P. 84-97.
  23. 王迪, 葛文婕 从“专业化”到“社会化”:教育广播的演变和前景 // 中国广播. 2016. № 5. 63-66 页 (Ван Ди, Гэ Вэньцзе. От «специализации» к «социализации»: эволюция и перспективы просветительского радио // Китайское радио. 2016. № 5. С. 63-66).
  24. 南竺君, 熊忠辉 共生与融合:文化教育类节目的现状与未来 // 声屏世界. 2013. № 11. 15-17 页 (Нань Чжуцзюнь, Сюн Чжунхуэй. Симбиоз и интеграция: современная ситуация и перспектива культурно-образовательных программ // Мир голоса и экрана. 2013. № 11. С. 15-17).
  25. 牛子煜 浅析文化教育类节目的创新与升级 // 电视指南. 2017. № 18. 234-235 页 (Ню Цзыюй. Анализ инноваций и моделирования культурно-просветительских программ // Телегид. 2017. № 18. С. 234-235).

Author information

Chuanya Ju

Tomsk State University

About this article

Publication history

  • Received: April 8, 2019.
  • Published: June 10, 2019.

Keywords

  • книга
  • стратегия презентации
  • коммуникативная тактика
  • культурно-просветительская радиопрограмма
  • языковые средства
  • book
  • presentation strategy
  • communicative tactics
  • cultural and educational radio program
  • linguistic means

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)