• Original research article
  • July 10, 2019
  • Open access

AUTHENTIC MATERIALS USE IN TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE (PRE-UNIVERSITY TRAINING)

Abstract

The article describes work with authentic video-materials at the lessons of Russian as a foreign language during foreign students’ pre-university training. This activity is not reduced to single video lessons but is integrated into the preparatory course curriculum. The suggested methodological complex is focused on consistent formation of the required listening comprehension, reading, oral skills and on easier memorization of vocabulary and grammar. The paper provides methodological manuals for two video lessons (elementary and basic levels).

References

  1. Березняцкая М. А., Свешникова О. А. Современное российское кино на уроках РКИ // Проблемы преподавания филологических дисциплин иностранным учащимся: сборник материалов V Международной научно-методической конференции. Воронеж: Научная книга, 2018. С. 18-24.
  2. Богуцкая М. М. Роль педагога в аспекте интеграции аутентичных видеозаписей в системе обучения иностранному языку // Научное сообщество студентов: сборник материалов XV Международной студенческой научно-практической конференции. Чебоксары: ЦНС «Интерактив плюс», 2017. С. 54-56.
  3. Валгина Н. С. Теория текста. М.: Логос, 2003. 280 с.
  4. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Элементарный уровень. М. - СПб.: Златоуст, 2001. 28 с.
  5. Графеева К. В. Метод паттернов как эффективный инструмент формирования грамматических навыков в высшей школе // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Гуманитарные науки». 2018. № 11. С. 58-61.
  6. Грумбайр И. И. Использование песен на уроках РКИ [Электронный ресурс] // Международная конференция и VII Международный научно-практический семинар «Многоязычие и межкультурная коммуникация: вызовы XXI века» - 2013. URL: http://www.bilingual-online.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1092 (дата обращения: 15.05.2019).
  7. Закирова Г. Ш. Анализ современных подходов к обучению иностранному языку в российских неязыковых вузах // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Проблемы высшего образования». 2018. № 3. С. 174-179.
  8. Копылова Ю. В. Принципы обучения иностранному языку в условиях дополнительного языкового образования // Педагогическое образование в России. 2017. № 4. С. 112-117.
  9. Лукьянова К. А. Видеоматериалы и особенности работы с ними на занятиях РКИ // Вестник Нижегородской государственной сельскохозяйственной академии. 2018. № 4 (20). С. 63-67.
  10. Николенко Е. Ю. Медиатекст как средство обучения аудированию и говорению на русском языке // Stephanos. 2016. № 5. С. 135-139.
  11. Требования по русскому языку как иностранному. Первый уровень. Общее владение. М. - СПб.: Златоуст, 2009. 32 с.
  12. Creativity in the English language classroom [Электронный ресурс] / ed. by A. Maley, N. Peachey. British Council, 2015. 176 р. URL: https://issuu.com/monicalerma/docs/creativity_in_the_english_language_ (дата обращения: 30.05.2019).
  13. Medina S. L. The Effects of Music upon Second Language Vocabulary Acquisition // National Network for Early Language Learning. 1993. Vol. 6. № 3. Р. 1-8.
  14. Wilkins D. A. Linguistics in Language Teaching. L.: Edward Arnold, 1972. 243 p.

Author information

Yanina Leonidovna Chernyavskaya

Tyumen State Medical University

About this article

Publication history

  • Received: May 15, 2019.
  • Published: July 10, 2019.

Keywords

  • аутентичные видеоматериалы
  • русский язык как иностранный
  • обучение аудированию
  • видеоурок
  • довузовская подготовка
  • authentic video-materials
  • Russian as a foreign language
  • teaching listening comprehension
  • video lesson
  • pre-university training

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)