• Original research article
  • August 19, 2019
  • Open access

POETICS OF PAUL VERLAINE’S BOOK OF ESSAYS “LES POÈTES MAUDITS” (“ACCURSED POETS”)

Abstract

The article describes the basic poetics parameters of the book of essays “Les Poètes maudits” (“Accursed Poets”) (1888) of the French symbolist poet Paul Verlaine (1844-1896). The paper introduces the concept “impressionistic literary portrait” and shows the cardinal transformations of genre poetics in “Les Poètes maudits”, such as the reduction of the biographical element, the change of the three-part structure of a literary portrait, the establishment of associative relations between the quoted works. The researcher identifies and justifies the importance of the dominating essay component of a portrait, reveals the reason for conscious incompleteness of literary portraits.

References

  1. Барахов В. С. Литературный портрет (истоки, поэтика, жанр). Л.: Наука, Ленинградское отделение, 1985. 312 с.
  2. Брюсов В. Из стихов Поля Верлена II // Русская мысль. 1911. № 2. С. 22-35.
  3. Бурдьё П. Поле литературы [Электронный ресурс] / пер. с фр. с сокращениями М. Гронас. URL: http://gtmarket. ru/laboratory/expertize/3042 (дата обращения: 15.04.2018).
  4. Верлен П. Исповедь: автобиографическая проза, художественная проза / пер. с фр. М. Квятковской, О. Кустовой, С. Рубановича, М. Яснова. СПб.: Азбука-классика, 2009. 480 с.
  5. Крылов В. Н. Русская символистская критика (1890-1910-е гг.): генезис, типология, жанровая поэтика: автореф. дисс. … д. филол. н. Казань, 2007. 26 с.
  6. Литературная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николюкина; Институт научной информации по общественным наукам Российской академии наук. М.: Интелвак, 2001. 1600 с.
  7. Маркова О. В. Литературный портрет в системе биографических жанров: монография. Хабаровск: Изд-во ДВГУПС, 2007. 116 с.
  8. Попова А. В. Жанр литературного портрета в творчестве Андре Моруа: дисс. … к. филол. н. М., 2006. 201 с.
  9. Ревалд Дж. История импрессионизма. М.: Искусство, 1959. 503 с.
  10. Сент-Бёв Ш.-О. Литературные портреты. Критические очерки. М.: Худож. лит., 1970. 503 с.
  11. Трыков В. П. Французский литературный портрет ХIХ века: дисс. … д. филол. н. М., 1999. 360 с.
  12. Уртминцева М. Г. Жанр литературного портрета в русской литературе второй половины ХIХ века: генезис, поэтика, типология: дисс. … д. филол. н. Н. Новгород, 2005. 322 с.
  13. Bendhif-Syllas M. Une histoire de l’écrivain maudit // Acta fabula. 2005. Vol. 6. № 2. Р. 316-323.
  14. Brissette Р. La Malédiction littéraire. Du poète crotté au génie malheureux. Montréal: Presses de l'Université de Montréal, coll. “Socius”, 2005. 445 р.
  15. Correspondance générale de Verlaine: 2 vol. / établie et annotée par M. Pakenman. P.: Librairie Arthéme Frayard, 2005. Vol. 1. 1857-1885. 964 р.
  16. Décaudin M. Hommes d’aujourd’hui et Poètes maudits // Verlaine, 1896-1996: actes du colloque international (des 6-8 juin 1996). P.: Librairie Arthéme Frayard, 1998. Р. 268-277.
  17. Malarme S. Correspondence. P.: Société française d’imprimerie et de librairie, 1959. 876 р.
  18. Mathieu R. Les Poètes maudits. P.: Librairie Arthéme Frayard, 2013. 216 р.
  19. Michaud G. Message poètique du symbolism: L’aventure poètique. P.: Universitaire J. Gramber, 1951. 260 р.
  20. Verlaine P. Les poétes maudits (Nouvelle édition. Ornée de six portraits par Luque). P.: Léon Vanier éditeur, 1888. 120 р.
  21. Verlaine P. Oeuvres completes: 8 vol. P.: Société française d’imprimerie et de librairie; Librairie Arthéme Frayard, 1911. Vol. V. 1604 р.

Author information

Svetlana Aleksandrovna Fenko

Moscow Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Received: June 3, 2019.
  • Published: August 19, 2019.

Keywords

  • литературный портрет
  • жанр
  • Верлен
  • импрессионизм
  • импрессионистическая критика
  • «проклятый поэт»
  • literary portrait
  • genre
  • Verlaine
  • impressionism
  • impressionistic criticism
  • “accursed poet”

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)