• Original research article
  • September 10, 2019
  • Open access

PORTRAYING POLITICIANS THROUGH NICKNAMES IN THE FRENCH PRINT MEDIA LANGUAGE

Abstract

The article examines how politicians are characterized through their nicknames in the modern French print media. The study focuses on analysing famous politicians’ nicknames representing the peculiarities of their character, political views and beliefs, facts from their biographies and public attitude towards them. The authors identify the motives for appearance of such nicknames in the modern French language, consider the peculiarities of their formation, and reveal the suggestive potential of the French nicknames realized by means of a reader’s associative thinking.

References

  1. Вербицкая М. Е. Теория вторичных текстов (на материале современного английского языка). М.: МГУ, 2000. 221 с.
  2. Ивашова Е. С. Использование прецедентных антропонимов в медиатекстах: гендерный аспект // Вестник Череповецкого университета. 2012. Т. 1. № 3. С. 65-69.
  3. Карасик В. И. Язык социального статуса. М.: Гнозис, 2002. 333 с.
  4. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: Наука, 1987. 257 с.
  5. Манченко Е. С. Портретизация американских политиков через прозвищные именования // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2015. № 9. С. 151-155.
  6. Тарасенко Т. П. Языковая личность старшеклассника в аспекте её речевых реализаций (на материале данных ассоциативного эксперимента и социолекта школьников Краснодара): автореф. дисс. … к. филол. н. Краснодар, 2007. 25 с.
  7. Федотова М. Е. Прозвищные имена современных немецких политиков как социо- и лингвокультурный феномен // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2017. № 37. С. 403-409.
  8. Шенкнехт Т. В. Функциональные особенности немецких антропонимических номинаций в публицистических текстах // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2008. Вып. 1. Ч. II. С. 260-266.
  9. Ягафарова Г. Н. Основные ономасиологические понятия // Вестник Челябинского государственного университета. 2010. № 13 (194). С. 172-177.
  10. Courrier international. 2016. 17-23 novembre.
  11. Le Figaro. 2018. 11 juin.
  12. Le Figaro. 2018. 11 juillet.
  13. Le Figaro. 2018. 16 juillet.
  14. Le Figaro. 2018. 3 août.
  15. Le Figaro. 2018. 31 août.
  16. Le Figaro. 2018. 14 septembre.
  17. Le Figaro. 2018. 5 octobre.
  18. Le Figaro. 2018. 30 octobre.
  19. Le Figaro. 2018. 17-18 novembre.
  20. Marianne. 2016. 25 novembre - 1 décembre.
  21. Marianne. 2017. 27 janvier - 2 février.
  22. Marianne. 2017. 3-9 février.
  23. Marianne. 2017. 17-23 février.

Author information

Viktoriya Aleksandrovna Telegina

Belgorod State National Research University

Irina Ivanovna Sinel'nikova

Belgorod State National Research University

About this article

Publication history

  • Received: June 19, 2019.
  • Published: September 10, 2019.

Keywords

  • антропоним
  • именование
  • метафоризация
  • политик
  • портрет
  • прозвище
  • французская пресса
  • anthroponym
  • naming
  • metaphorization
  • politician
  • portrait
  • nickname
  • French press

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)