• Original research article
  • September 10, 2019
  • Open access

SYNESTHESIA IN THE FRENCH FINE ART DISCOURSE

Abstract

The article considers the phenomenon of esthetic synesthesia in the French fine art discourse. The author examines different conceptions of synesthesia and provides illustrative examples of using esthetic synesthesia in fine art discourse. The analysis of the French fine art discourse allows identifying the intra-lingual specificity of synesthetic combinations. Applying the component analysis method, the author identifies the basic groups of the French fine art terms, which often serve as nuclear components of synesthetic combinations. Relying on the analysis of the French linguistic material, the researcher proposes a classification considering the types of perception of peripheral modalities of synesthetic combinations.

References

  1. Бенвенист Э. Общая лингвистика. М.: Прогресс, 1974. 446 с.
  2. Воронин С. В. Основы фоносемантики. Л.: Изд-во ЛГУ, 1982. 243 с.
  3. Григоренко И. Н. Текст как пространство реализации смысла и когниции (на материале текстов по изобразительному искусству на русском и английском языках): автореф. дисс. … д. филол. н. Краснодар, 2002. 48 с.
  4. Елина Е. А. Вербальные интерпретации живописи: монография. Саратов: Наука, 2016. 238 с.
  5. Каменский А. А. Вернисажи. М.: Советский художник, 1974. 525 с.
  6. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.
  7. Кубрякова Е. С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ob-ustanovkah-kognitivnoy-nauki-i-aktualnyh-problemah-kognitivnoy-lingvistiki-1 (дата обращения: 02.08.2018).
  8. Лотман Ю. М. Текст как семиотическая проблема // Лотман Ю. М. Избранные статьи: в 3-х т. Таллинн: Александра, 1992. Т. 3. С. 326-388.
  9. Прокофьева Л. П. Звуко-цветовая ассоциативность в языковом сознании и художественном тексте: универсальный, национальный, индивидуальный аспекты: дисс. … д. филол. н. Саратов, 2009. 442 с.
  10. Прокофьева Л. П. Синестезия в современной научной парадигме // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Филология. Журналистика». 2010. Т. 10. № 1. С. 3-10.
  11. Фадеева Г. М. Искусствоведческий дискурс с позиции концепции М. Юнга [Электронный ресурс] // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2012. № 639. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=17876830 (дата обращения: 30.03.2018).
  12. Arasse D. L’Homme en perspective. Les primitifs d’Italie. Édition Hasane. P., 2008. 336 p.
  13. Bona D. Les Rouart: De l’impressionisme au réalisme magique: Catalogue de l’exposition, Musée des Beaux-Arts de Nancy, du 7 november 2014 au 23 février 2015, ainsi qu’au Centre d’Art et d’exposition de la Ferme Ornée, propriété Caillebotte à Yerres (Essone) du 28 mars au 5 juillet 2015. P.: Gallimard, 2014. 167 p.
  14. Cytowic R. E. Synesthesia: A union of the senses. Second edition. Cambridge - Massachusetts - L.: MIT Press, 2014. 425 p.
  15. Day S. A. Synaesthetic Metaphors in English: a PhD thesis. Perdue University Graduate School, 1995. 189 p.
  16. Maubert F. Conversation avec Francis Bacon. Mille et une nuits. P., 2009. 110 p.
  17. Tsur R. Playing by Ear and the Tip of the Tongue: Precategorical Information in Poetry. Amsterdam: John Benjamins, 2012. 310 p.
  18. Winter B. The Sensory Structure of the English Lexicon: a PhD dissertation. Merced, 2016. 215 p.

Author information

Ol'ga Vladislavovna Agapova

Moscow Higher Combined Arms Command School

About this article

Publication history

  • Received: July 22, 2019.
  • Published: September 10, 2019.

Keywords

  • синестезия
  • эстетическая синестезия
  • интермодальные ощущения
  • базовые и периферийные типы ощущений
  • искусствоведческий дискурс
  • synesthesia
  • esthetic synesthesia
  • inter-modal perceptions
  • basic and peripheral perceptions
  • fine art discourse

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)