• Original research article
  • September 10, 2019
  • Open access

RHETORIC IN MODERN HIGHER SCHOOL: METHODOLOGY FOR TEACHING STUDENTS OF DIFFERENT AREAS OF TRAINING

Abstract

The article introduces the authors’ methodology of teaching rhetoric to students of different areas of training. The paper provides a detailed description of educational modules and sets of exercises for learners with different levels of communicative competence. The authors emphasize the versatility of the proposed teaching aid: it can be used as an autonomous course of rhetoric or as one of the modules; a teacher can extend the tasks, vary the task sequence depending on learning goals and his individual style. The possibility for the proposed methodology integration into informational educational environment of higher school is considered.

References

  1. Баландина Л. А., Кураченкова Г. Ф. Риторическая компетенция как основа эффективной деятельности преподавателя вуза // Гуманитарные науки. 2012. № 4. С. 102-108.
  2. Богданова Л. Ф., Пономарева Т. Л. Из опыта преподавания риторики на специальности «Связи с общественностью» // Записки Горного института. 2005. Т. 160. Ч. 1. С. 125-126.
  3. Ваджибов М. Д. «Дневник ритора» для дагестанской студенческой аудитории (из опыта работы в Дагестанском государственном университете) [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/dnevnik-ritora-dlya-dagestanskoy-studencheskoy-auditorii-iz-opyta-raboty-v-dagestanskom-gosudarstvennom-universitete (дата обращения: 14.08.2019).
  4. Введенская Л. А., Павлова Л. Г. Риторика и культура речи. Ростов н/Д: Феникс, 2012. 538 с.
  5. Волков А. А. Основы риторики: учебное пособие для вузов. М.: Академический проект, 2005. 304 с.
  6. Горобец Л. Н. Риторическая компетенция учителя: проблемы исследования и практика формирования // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 62. С. 214-218.
  7. Далецкий Ч. Б. Формирование риторической компетенции студента в современном вузе // Культурное наследие России. 2013. № 3-4. С. 59-65.
  8. Егоренкова Н. А. Интеграция риторики и функциональной стилистики в практике преподавания курса «Русский язык и культура речи» в техническом вузе // Записки Горного института. 2005. Т. 160. Ч. 1. С. 176-178.
  9. Кожина М. Н. Стилистический энциклопедический словарь. М.: Флинта; Наука, 2006. 696 с.
  10. Марченко О. И. Основы красноречия. Риторика как наука и искусство убеждать. М.: Форум, 2016. 208 с.
  11. Носкова Л. Г. Педагогический анализ эффективности преподавания профессионально ориентированной риторики // Труды Академии управления МВД России. 2013. № 2 (26). С. 69-73.
  12. Стернин И. А. Практическая риторика. М.: Академия, 2008. 272 с.
  13. Стешов А. В., Злыгостева М. Н. Методика преподавания риторики с помощью интеллект-карт // Мир русского слова. 2010. № 1. С. 78-85.
  14. Тимонина И. В. К вопросу о месте риторики в системе гуманитарного знания // Вестник Оренбургского государственного университета. 2005. № 6. С. 29-34.
  15. Ухова Л. В., Зимина Л. И. Внедрение инновационных образовательных технологий в практику преподавания риторики студентам нефилологических специальностей // Ярославский педагогический вестник. 2015. № 6. С. 113-119.
  16. https://www.youtube.com/watch?v=WzesxsRl5pE (дата обращения: 20.03.2018).
  17. https://www.youtube.com/watch?v=xvblLoR3eqc (дата обращения: 20.03.2018).
  18. https://www.youtube.com/watch?v=0vb6Jzw7Pqs (дата обращения: 20.03.2018).

Author information

Elizaveta Vadimovna Otkidych

Far Eastern Federal University

Ol'ga Nikolaevna Mal'tseva

Far Eastern Federal University

Mariya Sergeevna Kiseleva

Far Eastern Federal University

About this article

Publication history

  • Received: June 17, 2019.
  • Published: September 10, 2019.

Keywords

  • риторика
  • коммуникация
  • методика преподавания
  • коммуникативная компетенция
  • индивидуальная образовательная траектория
  • электронно-информационная образовательная среда
  • rhetoric
  • communication
  • teaching methodology
  • communicative competence
  • individual educational trajectory
  • electronic informational educational environment

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)