• Original research article
  • October 20, 2019
  • Open access

FORMATION OF READING COMPREHENSION SKILLS WHEN TEACHING THE STATE LANGUAGE OF THE RUSSIAN FEDERATION TO CHILDREN WHO ARE INCOMPETENT OR LOW COMPETENT IN THE RUSSIAN LANGUAGE

Abstract

The article discusses the methodology to form reading comprehension skills when teaching the state language of the Russian Federation to children who are incompetent or low competent in the Russian language. The relevance of the study lies in the fact that recently there has been an increasing number of multi-ethnic learners who are incompetent or low competent in the Russian language; the importance of reading skills in the formation of an intellectual and creative personality is emphasized. The research objective is to develop a series of exercises promoting the formation of reading skills and a system of pre-, while- and post-reading exercises, which help to overcome difficulties facing the teachers of Russian who work with the children incompetent or low competent in the state language of the Russian Federation. The analysis of the learners’ mistakes when reading aloud and silently has allowed the authors to propose a series of exercises promoting the formation of reading skills and a system of pre-, while- and post-reading exercises including interactive tasks focused on the formation of reading comprehension skills.

References

  1. Артеменко О. И., Гасанова П. М.-А., Буйских Т. М. Методика работы над смысловыми различиями глаголов совершенного и несовершенного вида со значением движения при обучении государственному языку Российской Федерации детей, слабо владеющих русским языком [Электронный ресурс] // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. № 1. URL: https://mir-nauki.com/PDF/54PDMN119.pdf (дата обращения: 13.09.2019).
  2. Асонова Г. А. К вопросу о важности коммуникативных заданий и учебной игры при обучении русскому языку как иностранному [Электронный ресурс] // Мир науки. Социология, филология, культурология. 2017. № 2. URL: https://sfk-mn.ru/PDF/05SFK217.pdf (дата обращения: 13.09.2019).
  3. Асонова Г. А. Особенности обучения русскому языку как иностранному китайских учащихся на подготовительном факультете [Электронный ресурс] // Мир науки. Педагогика и психология. 2017. Т. 5. № 3. URL: http://mir-nauki.com/PDF/68PDMN317.pdf (дата обращения: 13.09.2019).
  4. Берман И. М., Белоцерковская Н. Л., Мегердичев Г. А. Чтение как предмет обучения и как психолингвистический процесс // Методика преподавания иностранных языков в вузе: сб. научн. тр. МГПИИЯ им. М. Тореза. М., 1974. Вып. 85. С. 36-45.
  5. Гасанова П. М.-А., Буйских Т. М. Использование интерактивных методов при совершенствовании коммуникативной компетенции в монологической и диалогической речи старшеклассников, изучающих государственный язык Российской Федерации // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». 2015. № 3. С. 53-60.
  6. Гасанова П. М.-А., Буйских Т. М. Формирование первичных слухопроизносительных навыков у детей иной культуры, изучающих государственный язык Российской Федерации // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 11 (77). Ч. 1. С. 198-201.
  7. Гасанова П. М., Городилова Г. Г., Буйских Т. М. Роль и функции государственного языка Российской Федерации в консолидации общества // Педагогические науки. 2012. № 3. С. 16-21.
  8. Гвоздева Е. В. Проектные технологии в обучении русскому языку как иностранному // Научная дискуссия: инновации в современном мире. 2016. № 1-2. С. 54-57.
  9. Кулибина Н. В. Уроки чтения для всех: зачем, что и как // Инновационное преподавание русского языка в условиях многоязычия: сборник статей. М.: РУДН, 2014. С. 189-190.
  10. Лаврушина Е. В. Универсальные свойства и национальное своеобразие фразеологии (на материале произведений И. С. Тургенева). М.: РЭУ им. Г. В. Плеханова, 2012. 114 с.
  11. Лаврушина Е. В., Болдина О. О., Быканова О. А., Швед Е. В. К вопросу о популяризации образования на русском в мировом образовательном пространстве: опыт реализации подготовительной программы для иностранных граждан и лиц без гражданства в РЭУ им. Г. В. Плеханова // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». 2017. № 1. С. 66-84.
  12. Львов М. Р., Горецкий В. Г., Сосновская О. В. Методика преподавания русского языка в начальных классах. Изд-е 2-е, перераб. М.: Просвещение, 1987. 415 с.
  13. Погорельская С. А., Болдина О. О., Лаврушина Е. В. Вебинар - эффективная форма повышения квалификации // Гуманитарное образование в экономическом вузе: материалы IV Международной научно-практической заочной интернет-конференции. М.: Издательство РЭУ, 2016. С. 351-354.
  14. Суворова В. П. Обучение восприятию и созданию текста - единый творческий процесс // Русский язык в школе. 2001. № 6. С. 3-6.
  15. Харитонова О. В., Панова Л. В. Роль страноведческих материалов в контексте социокультурного подхода к обучению русскому языку как иностранному [Электронный ресурс] // Мир науки. 2017. Т. 5. № 6. URL: https://mir-nauki.com/PDF/87PDMN617.pdf (дата обращения: 13.09.2019).
  16. Шульгина Н. П. Текст на уроках итогового повторения // Русский язык в школе. 2002. № 2. С. 18-21.

Author information

Ol’ga Ivanovna Artemenko

Federal Institute for the Development of Education of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

Patimat Magomed-Alievna Gasanova

Federal Institute for the Development of Education of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

Tat'yana Mikhailovna Buiskikh

Plekhanov Russian University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: July 31, 2019.
  • Published: October 20, 2019.

Keywords

  • государственный язык РФ
  • русский язык
  • дети, слабо владеющие и не владеющие государственным языком РФ
  • техника чтения
  • чтение как вид речевой деятельности
  • изучающее чтение
  • предтекстовые упражнения
  • притекстовые упражнения
  • послетекстовые упражнения
  • state language of the Russian Federation
  • Russian language
  • children incompetent or low competent in the state language of the Russian Federation
  • reading technique
  • reading as type of speech activity
  • reading for detailed comprehension
  • pre-reading exercises
  • while-reading exercises
  • post-reading exercises

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)