• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

ELECTRONIC COURSE AS A FORM OF TEACHING RUSSIAN TO FOREIGN STUDENTS IN THE CONTEXT OF THE “CLIP THINKING” PHENOMENON

Abstract

The article is devoted to the problem of clip thinking. The authors justify the necessity to reconsider the existing forms and methods of teaching and to create new ones taking into account the peculiarities of clip thinking. The paper shows that under the current situation, educational process should include electronic teaching. In this connection, the article presents experience of compiling an electronic course of Russian as a foreign language based on such features of clip thinking as fragmentariness, visualization, multi-channel nature of perception, need for novelty, practical orientation. The course tries to neutralize negative effects of a new type of thinking using interactive tasks aimed to develop intellectual skills, attention and memory.

References

  1. Анопочкина Р. Х. «Поколение Z» и особенности его изучения в системе РКИ // Cross-Cultural Studies: Education and Science. 2018. № 3. С. 212-217.
  2. Берарди С. Дистанционное обучение в практике преподавания русского языка в итальянской аудитории: на примере авторских мультимедийных курсов «Краски-А1» и «Краски-А2»: дисс. … к. пед. н. М., 2011. 233 с.
  3. Гиренок Ф. И. Антропологические конфигурации философии // Философия науки. 2002. Т. 8. № 1. Синергетика человекомерной реальности. С. 408-426.
  4. Грановская Р. «Люди с клиповым мышлением элитой не станут» [Электронный ресурс]. URL: http://www.rosbalt.ru/ piter/2015/03/28/1382125.html (дата обращения: 18.05.2018).
  5. Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием. М.: Эксмо, 2005. 832 с.
  6. Макаровска О. Клиповость мышления и формирование межкультурной компетенции // Studia Rossica Posnaniensia. Poznán, 2010. Zeszyt XXXV. S. 133-143.
  7. Макаровска О. Поколение homo clipus и обучение русскому языку как иностранному: проблемы и решения // Вестник Томского государственного университета. 2016. № 1 (166). С. 123-127.
  8. Моль А. Социодинамика культуры / пер. с фр.; предисл. Б. В. Бирюкова. Изд-е 3-е. М.: ЛКИ, 2008. 416 с.
  9. Семеновских Т. В. Феномен «клипового мышления» в образовательной вузовской среде [Электронный ресурс] // Науковедение: интернет-журнал. 2014. № 5 (24). URL: https://naukovedenie.ru/PDF/105PVN514.pdf (дата обращения: 14.05.2018).
  10. Статья 16. Реализация образовательных программ с применением электронного обучения и дистанционных образовательных технологий [Электронный ресурс] // Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29.12.2012 (ред. от 26.07.2019) № 273-ФЗ. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ 9ab9b85e5291f25d6986b5301ab79c23f0055ca4/ (дата обращения: 12.10.2019).
  11. Студенкина Л. И. Педагогические условия эффективности использования элементов электронного обучения в вузовской профессиональной подготовке студентов: на материале математической подготовки: дисс. … к. пед. н. Курск, 2007. 168 с.
  12. Тоффлер Э. Третья волна. М.: АСТ, 2010. 800 с.
  13. Фельдман А. Б. Клиповое мышление [Электронный ресурс]. URL: http://nk-tv.com/65930.html (дата обращения: 20.05.2018).
  14. Фрумкин К. Г. Клиповое мышление и судьба линейного текста [Электронный ресурс]. URL: https://www.topos.ru/ article/7371 (дата обращения: 25.06.2018).
  15. Чуксина И. Г. Педагогические основы обучения студентов русскому языку как иностранному средствами компьютерных технологий: дисс. … д. пед. н. Калининград, 2003. 269 с.

Author information

Elena Vladimirovna Belyaeva

Siberian Federal University

Natal'ya Anatol'evna Mart'yanova

Siberian Federal University

About this article

Publication history

  • Received: October 14, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • клиповое мышление
  • характеристики клипового мышления
  • клип
  • образ
  • электронный обучающий курс
  • русский язык как иностранный
  • clip thinking
  • characteristics of clip thinking
  • clip
  • image
  • electronic course
  • Russian as a foreign language

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)