• Original research article
  • January 31, 2020
  • Open access

Developing Junior Pupils’ Orthoepic Skills at the Russian Lessons

Abstract

The article is devoted to the problem of junior pupils’ orthoepic training at the Russian lessons. The authors reveal techniques to develop orthoepic skills at the primary-school Russian lessons, show the potential of orthoepic training at the Russian lessons by the example of a primary-school educational and methodological programme, introduce and describe different types of orthoepic exercises. The conducted research allows concluding about the possibility to organize a task-oriented systematic work on developing junior pupils’ orthoepic skills while studying orthographic and grammatical topics at the primary-school Russian lessons.

References

  1. Белунова Н. И. Культура речи и ее назначение в подготовке специалистов нефилологического профиля // Культура и сервис: взаимодействие, инновации, подготовка кадров: сб. материалов I Межрегиональной науч.-практ. конф. (17 апреля 2009 г.). СПб.: Изд-во СПбГУСЭ, 2009. С. 130-133.
  2. Бондаренко А. А. Орфоэпия и орфография - две стороны правильности речи // Начальная школа. 2014. № 2. С. 36-41.
  3. Бондаренко А. А., Каленчук М. Л. Формирование навыков литературного произношения у младших школьников. М.: Просвещение, 1990. 142 с.
  4. Вершинина Н. В. К вопросу о формировании коммуникативно-речевой компетенции как базового компонента профессиональной коммуникативной культуры личности современного учителя начальной школы // Гуманитарные науки и образование. 2013. № 2 (14). С. 8-12.
  5. Зиновьева Т. И. Звуковая сторона речи и произносительная культура // Начальная школа. 2014. № 7. С. 26-31.
  6. Каленчук М. Л., Малаховская О. В., Чуракова Н. А. Русский язык. 2 класс: учебник: в 3-х ч. М.: Академкнига / Учебник, 2017. Ч. 2. 160 с.
  7. Каленчук М. Л., Малаховская О. В., Чуракова Н. А. Русский язык. 2 класс: учебник: в 3-х ч. М.: Академкнига / Учебник, 2016. Ч. 3. 176 с.
  8. Каленчук М. Л., Чуракова Н. А., Байкова Т. А. Русский язык. 2 класс: учебник: в 3-х ч. М.: Академкнига / Учебник, 2016. Ч. 1. 176 с.
  9. Львов М. Р., Горецкий В. Г., Сосновская О. В. Методика преподавания русского языка в начальных классах. М.: Академия, 2012. 464 с.
  10. Программа по предмету «Русский язык» // Программы по учебным предметам. Примерный учебный план: 1-4 класс: в 2-х ч. / сост. Н. А. Чуракова. М.: Академкнига / Учебник, 2012. Ч. 1. С. 66-87.
  11. Уланова С. А. Методические приемы обучения русскому литературному произношению в поликультурном классе // Гуманитарные науки и образование. 2017. № 1 (29). С. 75-78.
  12. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования. М.: Просвещение, 2010. 31 с.
  13. Фролова И. Ю. Обучение литературному произношению в России: от истоков до наших дней // Начальная школа. 2017. № 8. С. 19-23.
  14. Цейтлин С. Н. Речевые ошибки и их предупреждение. М.: ЛИБРОКОМ, 2009. 143 с.

Author information

Valentina Il'inichna Belousova

Mordovian State Pedagogical Institute named after M. E. Evseviev

Yana Sergeevna Lautenshleger

Mordovian State Pedagogical Institute named after M. E. Evseviev

About this article

Publication history

  • Received: November 5, 2019.
  • Published: January 31, 2020.

Keywords

  • уроки русского языка
  • развитие речи
  • орфоэпия
  • произносительный минимум
  • произносительный уровень
  • орфоэпические упражнения
  • произносительная культура
  • Russian lessons
  • speech development
  • orthoepy
  • minimum pronunciation
  • pronunciation level
  • orthoepic exercises
  • pronunciation culture

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)